JR四国「3600系」がデビューへ:次世代ハイブリッド車両の概要と導入計画/JR Shikoku's "3600 Series" Debut: An Overview and Implementation Plan for Next-Generation Hybrid Vehicles

JR四国「3600系」がデビューへ:次世代ハイブリッド車両の概要と導入計画

JR四国は、ローカル線の老朽化したディーゼルカーを置き換えるため、新型ハイブリッド式ローカル車両「3600系」を開発しました。このたび量産先行車が完成し、20266月の営業運転開始を目指しています。

環境性能の向上と快適性の両立を目指した「3600系」の主な特徴と導入計画について詳しく解説します。

1. 3600系の基本仕様とハイブリッドシステム

3600系」は、JR四国として初めてハイブリッドシステムを採用した新型車両です。

基本仕様

項目

詳細

形式名

3600

駆動方式

ハイブリッド式(エンジン発電 + 蓄電池 + モーター駆動)

編成

2両編成(Mc-Tc先行車は4両(2編成)を徳島地区に投入

最高速度

100km/h

車体

ステンレス製

デザイン

四国の海と空をイメージしたライトブルー基調に、ゴールドのラインとストライプを施した外観。

製造元

近畿車輛(推定)

環境性能の向上

最大の特長は、ハイブリッドシステムによる環境負荷の低減です。

  • 燃費・CO2削減: 従来のディーゼル車と比較して燃費が約2割向上し、二酸化炭素排出量の削減を実現します。
  • 低騒音: 駅停車時などにアイドリングストップが可能となり、騒音の低減に貢献します。

2. 車内設備と快適性

長距離の移動が多いローカル線の利用者のため、車内設備が大幅に改善されています。

主要な設備

  • トイレの完備: 従来のJR四国の普通列車用車両にはトイレ非設置のものが多かった中、3600系はトイレを設置し、利便性を高めています。
  • 座席配置: セミクロスシート(乗務員室直後)とボックスシートを組み合わせた配置です。
  • バリアフリー: 車椅子スペースも確保されています。
  • 旅客案内: 液晶ディスプレイ(LCD)を設置し、運行情報を分かりやすく提供します。

これらの改善により、従来の車両よりも静粛性が高く、快適な乗り心地が提供されます。

3. 導入計画と今後のスケジュール

量産先行車の完成が発表され、営業運転開始に向けての準備が進められています。

スケジュール

時期

内容

202512

量産先行車(4/2編成)完成。徳島運転所に配置。

20261

走行試験開始。

20266月頃

営業運転デビュー予定(徳島地区に投入)。

2027年度〜

量産車を順次導入開始。合計70両(35編成)を計画

先行車には特別仕様として、側面に「SHIKOKU Hybrid Vehicle 3600」の表記と雫モチーフが追加されています。今後、主にキハ40系・キハ47系などの老朽気動車の置き換えが進められる見込みです。

まとめ

JR四国「3600系」は、ハイブリッド技術によって環境性能と経済性を向上させるとともに、車内設備の充実により旅客サービスの向上も実現する、四国ローカル線の未来を担う車両です。20266月のデビューに向けて、今後の走行試験や詳細な運用区間の発表に注目が集まります。

 

JR Shikoku's "3600 Series" Debut: An Overview and Implementation Plan for Next-Generation Hybrid Vehicles

JR Shikoku has developed a new hybrid local train, the “3600 Series,” to replace aging diesel cars on its local lines. The first production run vehicles have now been completed, and the company aims to begin revenue service in June 2026.

This article details the key features and implementation plan of the "3600 Series," which aims to balance improved environmental performance with enhanced passenger comfort.

1. Basic Specifications and Hybrid System

The "3600 Series" is JR Shikoku’s first hybrid train.

Basic Specifications:

Item

Details

Model Name

3600 Series

Drive System

Hybrid (Engine Generation + Battery Storage + Motor Drive)

Formation

2-car set (Mc-Tc) The initial run vehicles will be 4 cars (2 sets) deployed in the Tokushima area.

Maximum Speed

100 km/h

Body

Stainless Steel

Design

Exterior design features a light blue base inspired by the seas and skies of Shikoku, accented with gold lines and stripes.

Manufacturer

(Estimated) Kishiya Sharyo (Originally listed as near car, but updated with more accurate manufacturer)

Improving Environmental Performance:

The most significant feature is the hybrid system, which reduces environmental impact.

  • Fuel Efficiency and CO2 Reduction: Fuel efficiency is improved by approximately 20% compared to conventional diesel cars, resulting in reduced carbon dioxide emissions.
  • Noise Reduction: Idling stop is possible during station stops, contributing to noise reduction.

2. Interior Equipment and Comfort

To accommodate the frequent long-distance travel common on local lines, the interior equipment has been significantly improved.

Key Features:

  • Toilet Facilities: Unlike many conventional JR Shikoku ordinary train cars, the 3600 Series features toilets, enhancing convenience.
  • Seating Arrangement: A combination of semi-cross seats (immediately behind the driver’s cabin) and box seats.
  • Barrier-Free Access: Wheelchair spaces are provided.
  • Passenger Information: LCD screens are installed to provide clear and easy-to-understand travel information.

These improvements provide a quieter and more comfortable ride than previous vehicles.

3. Implementation Plan and Future Schedule

The completion of the initial production run vehicles has been announced, and preparations are underway for the start of revenue service.

Schedule:

Time Period

Content

December 2025

Completion of initial production run vehicles (4 cars / 2 sets). Deployment to Tokushima Train Depot.

January 2026

Start of trial runs.

Around June 2026

Scheduled debut of revenue service (deployment to Tokushima area).

2027 onwards

Commencement of mass-production vehicle introduction. A total of 70 cars (35 sets) are planned.

The initial production run vehicles feature special markings on the sides, including “SHIKOKU Hybrid Vehicle 3600” and a droplet motif. Replacement of aging KiHa 40 and KiHa 47 diesel railcars is expected to proceed primarily.

Conclusion

The JR Shikoku "3600 Series" enhances environmental performance and economy through hybrid technology, while also improving passenger services through enhanced interior equipment. Future attention will be focused on trial runs and announcements regarding detailed operating sections as the vehicle prepares for its June 2026 debut.

 


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