JR四国「3600系」がデビューへ:次世代ハイブリッド車両の概要と導入計画/JR Shikoku's "3600 Series" Debut: An Overview and Implementation Plan for Next-Generation Hybrid Vehicles
JR四国「3600系」がデビューへ:次世代ハイブリッド車両の概要と導入計画
JR四国は、ローカル線の老朽化したディーゼルカーを置き換えるため、新型ハイブリッド式ローカル車両「3600系」を開発しました。このたび量産先行車が完成し、2026年6月の営業運転開始を目指しています。
環境性能の向上と快適性の両立を目指した「3600系」の主な特徴と導入計画について詳しく解説します。
1. 3600系の基本仕様とハイブリッドシステム
「3600系」は、JR四国として初めてハイブリッドシステムを採用した新型車両です。
基本仕様
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項目 |
詳細 |
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形式名 |
3600系 |
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駆動方式 |
ハイブリッド式(エンジン発電 + 蓄電池 + モーター駆動) |
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編成 |
2両編成(Mc-Tc)※先行車は4両(2編成)を徳島地区に投入 |
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最高速度 |
100km/h |
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車体 |
ステンレス製 |
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デザイン |
四国の海と空をイメージしたライトブルー基調に、ゴールドのラインとストライプを施した外観。 |
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製造元 |
近畿車輛(推定) |
環境性能の向上
最大の特長は、ハイブリッドシステムによる環境負荷の低減です。
- 燃費・CO2削減: 従来のディーゼル車と比較して燃費が約2割向上し、二酸化炭素排出量の削減を実現します。
- 低騒音: 駅停車時などにアイドリングストップが可能となり、騒音の低減に貢献します。
2. 車内設備と快適性
長距離の移動が多いローカル線の利用者のため、車内設備が大幅に改善されています。
主要な設備
- トイレの完備: 従来のJR四国の普通列車用車両にはトイレ非設置のものが多かった中、3600系はトイレを設置し、利便性を高めています。
- 座席配置: セミクロスシート(乗務員室直後)とボックスシートを組み合わせた配置です。
- バリアフリー: 車椅子スペースも確保されています。
- 旅客案内: 液晶ディスプレイ(LCD)を設置し、運行情報を分かりやすく提供します。
これらの改善により、従来の車両よりも静粛性が高く、快適な乗り心地が提供されます。
3. 導入計画と今後のスケジュール
量産先行車の完成が発表され、営業運転開始に向けての準備が進められています。
スケジュール
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時期 |
内容 |
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2025年12月 |
量産先行車(4両/2編成)完成。徳島運転所に配置。 |
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2026年1月 |
走行試験開始。 |
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2026年6月頃 |
営業運転デビュー予定(徳島地区に投入)。 |
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2027年度〜 |
量産車を順次導入開始。合計70両(35編成)を計画。 |
先行車には特別仕様として、側面に「SHIKOKU Hybrid Vehicle
3600」の表記と雫モチーフが追加されています。今後、主にキハ40系・キハ47系などの老朽気動車の置き換えが進められる見込みです。
まとめ
JR四国「3600系」は、ハイブリッド技術によって環境性能と経済性を向上させるとともに、車内設備の充実により旅客サービスの向上も実現する、四国ローカル線の未来を担う車両です。2026年6月のデビューに向けて、今後の走行試験や詳細な運用区間の発表に注目が集まります。
ハイブリッド式ローカル車両の形式名を発表✨
— JR四国広報室【公式】 (@jr_shikoku_pr) December 10, 2025
☆━━━━━━━☆
┃ 3600系 ┃
☆━━━━━━━☆
⚡4両を徳島地区に運行
⚡液晶式ディスプレイで分かりやすくご案内!
⚡2026年6月の営業運転開始を目指します!
詳しくはこちら🚃https://t.co/fZG26AcLxG pic.twitter.com/Pk1KJdQnSi
JR四国3600系
— 音国unknown芋 (@otokoku_fukashi) December 10, 2025
LCDは伊予鉄7000系のそれと同じに見えるけど、ほんとメーカーどこなのこれ pic.twitter.com/lbxacoqQrb
JR Shikoku has developed a new hybrid local
train, the “3600 Series,” to replace aging diesel cars on its local lines. The
first production run vehicles have now been completed, and the company aims to
begin revenue service in June 2026.
This article details the key features and
implementation plan of the "3600 Series," which aims to balance
improved environmental performance with enhanced passenger comfort.
1. Basic Specifications and Hybrid System
The "3600 Series" is JR Shikoku’s
first hybrid train.
Basic Specifications:
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Item |
Details |
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Model Name |
3600 Series |
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Drive System |
Hybrid (Engine Generation + Battery
Storage + Motor Drive) |
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Formation |
2-car set (Mc-Tc) The initial run
vehicles will be 4 cars (2 sets) deployed in the Tokushima area. |
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Maximum Speed |
100 km/h |
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Body |
Stainless Steel |
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Design |
Exterior design features a light blue
base inspired by the seas and skies of Shikoku, accented with gold lines and
stripes. |
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Manufacturer |
(Estimated) Kishiya Sharyo (Originally
listed as near car, but updated with more accurate manufacturer) |
Improving Environmental Performance:
The most significant feature is the hybrid
system, which reduces environmental impact.
- Fuel Efficiency and CO2 Reduction: Fuel efficiency is improved
by approximately 20% compared to conventional diesel cars, resulting in
reduced carbon dioxide emissions.
- Noise Reduction: Idling stop is possible during station stops,
contributing to noise reduction.
2. Interior Equipment and Comfort
To accommodate the frequent long-distance
travel common on local lines, the interior equipment has been significantly
improved.
Key Features:
- Toilet Facilities: Unlike many conventional JR Shikoku ordinary
train cars, the 3600 Series features toilets, enhancing convenience.
- Seating Arrangement: A combination of semi-cross seats
(immediately behind the driver’s cabin) and box seats.
- Barrier-Free Access: Wheelchair spaces are provided.
- Passenger Information: LCD screens are installed to provide
clear and easy-to-understand travel information.
These improvements provide a quieter and
more comfortable ride than previous vehicles.
3. Implementation Plan and Future Schedule
The completion of the initial production
run vehicles has been announced, and preparations are underway for the start of
revenue service.
Schedule:
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Time Period |
Content |
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December 2025 |
Completion of initial production run
vehicles (4 cars / 2 sets). Deployment to Tokushima Train Depot. |
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January 2026 |
Start of trial runs. |
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Around June 2026 |
Scheduled debut of revenue service
(deployment to Tokushima area). |
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2027 onwards |
Commencement of mass-production vehicle
introduction. A total of 70 cars (35 sets) are planned. |
The initial production run vehicles feature
special markings on the sides, including “SHIKOKU Hybrid Vehicle 3600” and a
droplet motif. Replacement of aging KiHa 40 and KiHa 47 diesel railcars is
expected to proceed primarily.
Conclusion
The JR Shikoku "3600 Series"
enhances environmental performance and economy through hybrid technology, while
also improving passenger services through enhanced interior equipment. Future
attention will be focused on trial runs and announcements regarding detailed
operating sections as the vehicle prepares for its June 2026 debut.
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