山梨県・長野県を走る211系置き換えはE131系/JR East Chuo Main Line (Chuo East Line) and Shinonoi Line Replacement Trains are Virtually Decided to be the E131 Series

E131R10編成が、211系の長野地区置き換えを見据えた性能確認試運転を中央東線および篠ノ井線で実施しました。ワンマン運転の確認と設備チェックを目的とし、多くの鉄道ファンが撮影や報告を行いました。

以前ちょろっと209系の転用疑惑について考察をしたのですが、中央東線の置き換え車両がE131系の可能性が浮上した気がします。

中央本線性能試運転であれば営業運転開始前に行っていたと思われますが、2回目の試運転は性能確認試運転以外なのではないかと推測するのは明らかである。

※2020年9月頃

性能確認試運転の詳細

  • 試運転日時: 20241119日~24
  • 運行区間: 甲府~小淵沢及び明科~長野
  • 試運転の主な目的: ワンマン設備の確認
  • 写真やコメント: 多くの鉄道ファンが、E131系と他の車両との並びや試運転の様子を撮影し、SNSに投稿しました。

E131系の特徴と他形式との違い

  • VVVFインバータ: E127系やE129系はIGBTを使用していますが、E131系はSiCを採用しています。
  • ワンマン運転方式:
    • E127系とE129系は車両内に運賃箱を設置し、車内清算対応となっています。
    • E131系は全車両に運賃箱が備え付けられておらず、無人駅でも信用乗車方式を採用しているため、運賃の取りこぼしが懸念されています。

主な意見と懸念

  • 期待される役割: E131R10編成は211系長野地区の置き換えの序章として期待されています。
  • 設備と性能の評価: 試運転により、E131系のワンマン運転設備とその性能が確認されましたが、2024年の仕様を同一仕様であれば信用乗車方式に対する懸念が表明されています。また、ヨーロッパの様に車内改札(検札)がほぼない為、男鹿線の様に無人駅の運賃箱を賽銭箱呼ばわりされる第二事例になりかねない。



 

The E131 series R10 set conducted a performance verification trial run on the Chuo East Line and Shinonoi Line, anticipating the replacement of the 211 series in the Nagano area. The primary purpose was to verify one-man operation and check the equipment, with many railway fans photographing and reporting the event.

Details of the Performance Verification Trial Run

  • Trial Run Dates: November 19-24, 2024
  • Operation Sections: Kofu to Kobuchizawa and Akashina to Nagano
  • Main Purpose of the Trial Run: Verification of Driver-only operated train equipment
  • Photos and Comments: Many railway fans took photos and posted comments on social media, showing the E131 series alongside other trains and scenes from the trial run.

Features of the E131 Series and Differences from Other Models

  • VVVF Inverter: The E127 and E129 series use IGBT, while the E131 series adopts SiC.
  • One-Man Operation Method:
    • The E127 and E129 series have fare boxes installed inside the vehicles for onboard fare collection.
    • The E131 series does not have fare boxes installed in any of the cars, adopting a trust-based fare collection system even at unmanned stations, which raises concerns about fare evasion.

Main Opinions and Concerns

  • Expected Role: The E131 series R10 set is anticipated as the prelude to replacing the 211 series in the Nagano area.
  • Evaluation of Equipment and Performance: While the trial run confirmed the one-man operation equipment and performance of the E131 series, concerns were raised about the trust-based fare collection system, provided the 2024 specifications remain unchanged. Additionally, due to the lack of onboard fare inspection like in Europe, there are concerns that it might lead to a situation similar to the Oga Line, where fare boxes at unmanned stations were derogatorily referred to as "offering boxes."

 

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