寝台列車「カシオペア」2025年6月に完全引退へ/Sleeper train "Cassiopeia" to be completely retired in June 2025

寝台列車「カシオペア」20256完全引退

かつて上野と札幌を結んだ寝台特急「カシオペア」が、20256の運行を最後に完全引退することが、JR東日本関係者への取材で明らかになりました。

引退の理由

  • 車両の老朽化:19997月に運行を開始し、25年以上が経過したE26系客車の老朽化が主な理由です。
  • 機関車の減少:車両を牽引する機関車の数が減少していることも要因の一つです。

カシオペアの歴史

  • 運行開始:19997
  • 定期運行終了:20163月(北海道新幹線開業に伴う青函トンネル内の架線電圧切り替えのため)
  • その後:旅行会社が販売するツアー専用の臨時列車「カシオペア紀行」として、東日本各地で運行を継続。
  • 特徴:シルバーメタリックの車体に5本のストライプをあしらったデザイン性の高さで人気を博しました。

今後の予定とJR東日本の対応

  • ラストラン:20256月に予定されている宿泊付きのツアーが最後の運行となります。
  • 引退後の車両:現在のところ、引退後の車両の扱いは決定していません。
  • 鉄道ファンへの呼びかけ:完全引退に向けて、線路付近や駅構内での撮影を試みる鉄道ファンが増える可能性があるため、JR東日本は安全確保に努めるとともに、撮影マナーの順守を呼びかけています。

SNSでの反応

  • 惜しむ声:「分かっていたこととはいえ好きな列車がまた1ついなくなるのはさみしい」「初めて好きになった列車の引退発表はとてつもなく寂しい」など、引退を悲しむ声が多数見られます。
  • 納得の声:「車両の老朽化が進んでいる」「牽引する機関車も老朽化している」といった理由から、引退はやむを得ないという意見もあります。
  • 思い出を語る声:かつて運行されていた「ムーンライト信州」と比較して懐かしむ声や、過去に乗車した際の思い出を語るツイートも見られます。
  • 今後の動向を気にする声:引退後の車両の扱いや、記念グッズの販売などを期待する声があります。有料撮影会の開催を予想する人もいます。
  • 安全への配慮を促す声:鉄道ファンによる撮影が増えることへの注意喚起や、安全な撮影を呼びかける声も一部で見られます。
  • 運行期間への言及:デビューから26年での引退について、「意外と長くもった」「今の時代ならそんなもんか」といった意見も出ています。
  • 検査期限に関する情報:E26系客車の検査期限が近いことが引退の理由の一つではないかという推測も見られます。

自分の見解

  E26系「カシオペア」は豪華ツアー列車として復活を遂げましたが、後継列車として登場した「TRAIN SUITE 四季島」の存在により、その立ち位置が中途半端なものとなってしまいました。機関車の不足問題については、JR貨物から借用することも可能であったはずですが、そこまでして延命を図る価値がある車両とは見なされなかったのかもしれません。

寝台特急を代替するのであれば新たに客車を製造する選択肢もありましたが、これが実現しなかった背景には、以前書いたブログでも触れたように、夜行列車廃止を巡る従業員と会社側の温度差が影響しているとの噂があるようです。会社側が夜行列車の運行に対して後ろ向きな姿勢を取っていたことが要因の一つとして挙げられています。

参考情報

  • 鉄道車両の減価償却期間の目安が記載されており、電気または蒸気機関車は18年、電車は13年などとなっています。
  • カシオペアの使用車両であるE26系の落成日は199949日、営業運転開始日は1999716日であり、製造から約26年が経過しています。
  • 2018年にリニューアル工事が行われていますが、全般検査を兼ねている可能性が高く、大規模なリニューアルではなかったと推測されています。

Sleeper train "Cassiopeia" to be completely retired in June 2025

The sleeper express "Cassiopeia", which once connected Ueno and Sapporo, will be completely retired at the end of its operation in June 2025, according to an interview with JR East Japan officials.

Reasons for retirement

  • Aging of the rolling stock: The main reason is the aging of the E26 series coaches, which began operation in July 1999 and are more than 25 years old.
  • Decline in locomotives: Another factor is that the number of locomotives pulling vehicles is decreasing.

History of Cassiopeia

  • Start of operation: July 1999
  • End of regular service: March 2016 (due to overhead line voltage switching in the Seikan Tunnel due to the opening of the Hokkaido Shinkansen)
  • After that: As a special train "Cassiopeia Travelogue" exclusively for tours sold by travel agencies, it continues to operate in various parts of eastern Japan.
  • Features: It gained popularity due to its high design with five stripes on the silver metallic body.

Future Plans and JR East Japan's Response

  • Last run: The last tour will be the one with overnight stays, scheduled for June 2025.
  • Vehicles after retirement: At this time, no decision has been made on what to do with vehicles after retirement.
  • Call to Railroad Fans: As the number of railway fans may increase as they approach complete retirement, the JR East Japan is working to ensure safety and adhering to photography etiquette.

Reactions on social media

  • Voices of regret: There are many voices of sadness about retirement, such as "It's sad to lose another train that I loved, even though I knew it" and "I'm incredibly sad to announce the retirement of the train that I loved for the first time."
  • Convincing: Some people say that retirement is unavoidable because "the rolling stock is aging" or "the locomotive that pulls it is also aging".
  • Voices talking about memories: There are also voices of nostalgia compared to the "Moonlight Shinshu" that used to operate, and tweets that talk about memories of riding in the past.
  • Voices concerned about future trends: There are voices that expect the handling of vehicles after retirement and the sale of commemorative goods. Some people expect to hold paid photo sessions.
  • Voices urging safety considerations: Some have warned of an increase in the number of railfan photographers and have called for safe photography.
  • References to the period of operation: Regarding his retirement 26 years after his debut, there are opinions such as "It lasted a surprisingly long time" and "Is it like that in this day and age?"
  • Information on the inspection deadline: There is speculation that the upcoming inspection deadline for the E26 series coaches may be one of the reasons for the retirement.

My point of view

  The E26 series "Cassiopeia" has been revived as a luxury tour train, but the existence of the "TRAIN SUITE Shikishima" that appeared as a successor train has made its position half-baked. As for the shortage of locomotives, it should have been possible to borrow them from JR Freight, but it may not have been considered a vehicle worth extending its life to that extent.

There was an option to manufacture a new passenger car if it was to replace the sleeper express, but the reason why this did not happen is that there are rumors that the temperature difference between the employees and the company over the abolition of the night train is affected, as mentioned in the previous blog. One of the factors cited was that the company was taking a backward stance on the operation of the night train.

References

  • The approximate depreciation period for railway vehicles is listed, such as 18 years for electric or steam locomotives, 13 years for electric trains, and so on.
  • The E26 series, which is used by Cassiopeia, was completed on April 9, 1999, and commercial operation began on July 16, 1999, making it approximately 26 years after its manufacture.
  • Renewal work was carried out in 2018, but it is likely that it also serves as a general inspection, and it is speculated that it was not a large-scale renewal.

 

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