夜行列車廃止の背景:老朽化だけではない複合的な要因/Behind the discontinuation of night trains: a combination of factors that go beyond aging in Japan.

夜行列車廃止の背景:老朽化だけではない複合的な要因

SNSでの議論から、夜行列車の廃止は単なる「老朽化」だけでなく、以下のような複合的な要因が絡み合っていることが推測します。また以前にサンライズの使用車両の後継・存廃問題について取り上げていました。

  • 利用者数の減少
    • 「ムーンライトえちご」は、JR東日本新潟支社によると、年々利用者が減少し、定期列車としての維持が困難になったとのことです。
    • 高速バスとの競合も大きく、運賃の弾力性や割引などの面で太刀打ちできなかったと考えられます。
  • 労働組合の意向
    • JR東日本労働組合は、深夜早朝労働の削減を求めており、特に冬季の羽越線内での遅延・運休率の高さや振替誘導の困難さを理由に、「あけぼの」の継続に反対していました。
    • 「きたぐに」廃止時にも、労働組合が深夜勤務削減の成果としてアピールしており、現場の反対が夜行列車存続の大きな障壁となっていたことが伺えます。
  • 乗務員不足
    • 近年、鉄道業界全体で乗務員不足が深刻化しており、夜行列車のような長時間運行を必要とする列車を維持することが難しくなっています。
  • 採算性の問題
    • 夜行列車は、採算性の面でも厳しい状況にありました。「ムーンライトえちご」のような快速列車は、運賃と指定席券だけでは十分な収益を上げられず、閑散期の運行は特に赤字になりやすかったと考えられます。
    • 寝台特急列車も同様に、儲かる列車と言うわけではありません。

「あけぼの」と「ムーンライトえちご」の事例

  • 寝台特急「あけぼの」
    • JR東日本本社は継続を模索していましたが、労働組合の反対や冬季の運行困難などの理由で断念しました。
    • かつては24系客車の後継も検討されていましたが、労働組合との対立などで時間が過ぎ、車両の老朽化が進んだことも廃止の一因と考えられます。
    • JR東日本が後継車両を本気で考えていたならば、E26系などの後継車を製造していれば置き換えは可能であったと考えられます。
  • 快速「ムーンライトえちご」
    • 新潟県民の足として親しまれていましたが、利用者数の減少や高速バスとの競合で廃止に至りました。
    • 新幹線よりも安く、早く目的地に到着できるというメリットがありましたが、採算性の問題には勝てませんでした。

東海道ブルートレインとの比較

  • 東海道ブルートレインは、JR東日本と他社の乗務員が交代で乗務していましたが、近年は越境乗務が減少し、各社の乗務員が担当するようになりました。
  • 東海道線の混雑も、ブルートレインの運行を難しくする要因の一つと考えられます。

まとめ

夜行列車の廃止は、老朽化だけでなく、利用者数の減少、労働組合の意向、乗務員不足、採算性の問題など、様々な要因が複雑に絡み合った結果です。

参考資料

Behind the discontinuation of night trains: a combination of factors that go beyond aging

From the discussion on social media, we can see that the abolition of night trains is not just "aging", but also a combination of factors, such as:

  • Decline in the number of users
    • According to JR East'Japan s Niigata Branch, the number of users of the "Moonlight Ichigo" has decreased year by year, making it difficult to maintain it as a regular train.
    • There was also a lot of competition from highway buses, and it is thought that they could not compete in terms of fare elasticity and discounts.
  • Intentions of the trade unions
    • The JR East Japan Labor Union has been calling for a reduction in late-night and early morning work, and has opposed the continuation of the Akebono service due to the high rate of delays and cancellations on the Hagoshi Line, especially in winter, and the difficulty of inducing transfers.
    • Even at the time of the abolition of the "Kitaguni", the labor union appealed as a result of the reduction of late-night work, and it can be seen that the opposition of the field was a major barrier to the survival of the night train.
  • Crew shortage
    • In recent years, the shortage of crews has become more serious throughout the railway industry, making it difficult to maintain trains that require long hours of operation, such as night trains.
  • Profitability issues
    • Night trains were also in a difficult situation in terms of profitability. High-speed trains such as the "Moonlight Ichigo" could not generate sufficient revenue with fares and reserved seat tickets alone, and it is thought that they were particularly prone to losses during off-peak seasons.
    • Sleeper express trains are similarly not lucrative trains.

Examples of "Akebono" and "Moonlight Ichigo"

  • Sleeper Express "Akebono"
    • JR East Japan Head Office was looking to continue, but gave up due to opposition from labor unions and difficulties in operating in winter.
    • In the past, a successor to the 24 series passenger cars was also considered, but it is thought that one of the reasons for the abolition was that time passed due to conflicts with labor unions and other reasons, and the aging of the cars progressed.
    • If JR East Japan had seriously considered a successor vehicle, it would have been possible to replace it if it had manufactured a successor car such as the E26 series.
  • Rapid "Moonlight Ichigo"
    • It was popular as a foot for Niigata residents, but it was abolished due to a decrease in the number of users and competition with highway buses.
    • It had the advantage of being cheaper than the bullet train and getting to the destination faster, but it could not overcome the problem of profitability.

Comparison with the Tokaido Blue Train

  • The Tokaido Blue Train used to be crew members from JR East Japan and other companies on a rotating basis, but in recent years, the number of cross-border flights has decreased, and the crews of each company have come to be in charge.
  • Congestion on the Tokaido Line is also considered to be one of the factors that makes it difficult to operate the Blue Train.

Summary

The discontinuation of night trains is the result of a complex combination of factors, including not only aging, but also a decline in the number of passengers, the intentions of labor unions, a shortage of drivers, and profitability issues.

References


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