東京臨海高速鉄道 71-000形Z12編成、新津を出場し甲種輸送/Tokyo Waterfront Rapid Transit Class 71-000 Z12 Train, Class A Transportation Participating in Niitsu

東京臨海高速鉄道 71-000Z12編成、新津を出場し甲種輸送

202564日、東京臨海高速鉄道の新型車両である71-000Z12編成が、総合車両製作所新津事業所(J-TREC新津)を無事に出場し、所属先である東臨運輸区への甲種輸送が開始されました。これは、202411月に登場したZ11編成に続く、71-000形の2編成目の出場となります。

輸送された車両と編成

今回甲種輸送されたのは、東京臨海高速鉄道71-000形電車10両編成のZ12編成です。これは、りんかい線で運行されている既存の70-000形の後継となる新型車両で、今後りんかい線の輸送力強化とサービス向上に貢献することが期待されています。輸送に際しては、甲種輸送用の後部標識などが取り付けられていました。

牽引機と詳細ルート

今回の甲種輸送は、複数の機関車によってリレー方式で牽引されました。

64日(水)のルートと牽引機

  1. J-TREC新津新潟貨物ターミナル(9485レ)
    • 牽引機: DD200-6(愛知機関区所属)
    • 新津を出場したZ12編成は、まずDD200形ディーゼル機関車に牽引され、新潟貨物ターミナルへ向かいました。
  2. 新潟貨物ターミナル高崎操車場(9788レ)
    • 牽引機: EH200-19(高崎機関区所属)
    • 新潟貨物ターミナルからは、山岳向けのEH200形電気機関車「Blue Thunder」にバトンタッチ。信越本線、上越線を経由し、高崎操車場を目指しました。この区間は山岳路線を含むため、EH200形が投入されました。

65日(木)のルートと牽引機

  1. 高崎操車場大崎(9774レ)
    • 牽引機: EF65 2084(新鶴見機関区所属)
    • 高崎操車場からは、ベテランのEF65形電気機関車に牽引され、高崎線、東北本線、山手貨物線(埼京線・湘南新宿ラインが走るルート)を経由し、最終目的地である大崎へと輸送されました。

輸送の様子と注目点

Z12編成の甲種輸送は、64日と5日の2日間にわたって行われました。特に、各区間で牽引機が入れ替わる様子は多くの鉄道ファンに注目され、沿線各地でカメラを構える姿が見られました。深夜帯の輸送となる区間もありましたが、日中の走行区間では新型車両の登場を祝うかのように撮影が行われました。

今回出場したZ12編成は、今後、東京臨海高速鉄道りんかい線での営業運転に向けて最終的な調整や試運転が行われる予定です。既存の70-000形との置き換えが進み、りんかい線の新たな顔として活躍することでしょう。


Tokyo Waterfront Rapid Transit Class 71-000 Z12 Train, Class A Transportation Participating in Niitsu

On June 4, 2025, the 71-000 Z12 train, a new train of the Tokyo Waterfront Rapid Transit, successfully entered the Niitsu Plant of the General Rolling Stock Works (J-TREC Niitsu) and began transporting Class A to the Higashirin-Transport Zone, where it belongs. This will be the second entry of the 71-000 class, following the Z11 formation that appeared in November 2024.

Transported vehicles and formations

This time, Class A was transported by the Z12 train of the 10-car Tokyo Waterfront Rapid Transit 71-000 class. This is a new type of train that will replace the existing 70-000 series operated on the Rinkai Line, and is expected to contribute to strengthening the transportation capacity and improving services of the Rinkai Line in the future. When transporting, a rear sign for Class A transport was installed.

Towing machine and detailed route

This time, the Class A transport was towed by multiple locomotives in a relay manner.

Routes and towing machines on Wednesday, June 4:

  1. J-TREC Niitsu → Niigata Cargo Terminal (9485le)
    • Towing machine: DD200-6 (belonging to Aichi Engine District)
    • The Z12 train, which competed in Niitsu, was first towed by a DD200 diesel locomotive and headed to the Niigata Freight Terminal.
  2. Niigata Cargo Terminal → Takasaki Yard (9788 le)
    • Towing machine: EH200-19 (belonging to Takasaki Engine District)
    • From the Niigata Freight Terminal, the baton is passed to the powerful EH200 electric locomotive "Blue Thunder". We went via the Shin-Etsu Main Line and the Joetsu Line to the Takasaki marshalling yard. Since this section includes mountain routes, the EH200 type was introduced.

Routes and towing machines on Thursday, June 5:

  1. Takasaki Yard → Osaki (9774 le)
    • Towing machine: EF65 2084 (belonging to Shin-Tsurumi Engine District)
    • From the Takasaki marshalling yard, it was towed by a veteran EF65 electric locomotive and transported to its final destination, Osaki, via the Takasaki Line, the Tohoku Main Line, and the Yamanote Freight Line (the route on which the Saikyo Line and Shonan Shinjuku Line run).

What the transport looks like and what to look out for

The Class A transport of the Z12 formation took place over two days, on June 4 and 5. In particular, the way the towing machines were changed in each section attracted the attention of many railway fans, and cameras were seen at various places along the line. There was a section of the train that was transported late at night, but during the day, filming was carried out as if to celebrate the appearance of the new train.

The Z12 train, which participated this time, is scheduled to undergo final adjustments and trial runs for commercial operation on the Tokyo Waterfront Rapid Transit Rinkai Line in the future. It will be replaced by the existing 70-000 type, and will play an active role as a new face of the Rinkai line.

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