JR東日本 都市型ワンマン運転導入と発車メロディー一斉変更に関する利用者・ファンからの声:愛着と効率性の間で揺れる期待と懸念/JR East Japan Voices from Users and Fans Regarding the Introduction of Urban One-Man Operation and the Simultaneous Change of Departure Melody: Expectations and Concerns Wavering Between Attachment and Efficiency
JR東日本 都市型ワンマン運転導入と発車メロディー一斉変更に関する利用者・ファンからの声:愛着と効率性の間で揺れる期待と懸念
主な意見・コメント
1. 発車メロディーに関する意見
- 廃止・変更への落胆・反対
- 特定の駅や路線(特に武蔵溝ノ口駅の特別感のあるメロディーなど)の発車メロディーが聞けなくなることを悲しむ声が多く聞かれます。
- 「浜千鳥」など、残してほしいと強く願う声もあります。
- 発車メロディーの変更や廃止に対して「金の無駄」「誰も困らない」といった冷ややかな意見がある一方で、愛着を持っている利用者にとっては重要な要素であることが伺えます。
- 「発メロ厨(褒め言葉)」といった表現から、発車メロディーを深く愛好するファン層が存在することがわかります。
- 多様性の喪失への懸念
- 同じ路線で1つの発車メロディーしか流れなくなることに対し、「ナンバーワン野郎!が特に好きです」といった個別のメロディーへの愛着が失われることへの懸念が見られます。
2. ワンマン運転に関する意見
- 安全性・利便性への懸念
- ワンマン化によって「本数減らせばいいのに」「ワンマン化するくらいなら本数減らせばいいのに」といった意見や、「遅延しても一切の文句を言わないと?」といった皮肉めいたコメントが見られます。これは、ワンマン運転導入によるサービスレベルの低下や、それに伴う利用者への影響を懸念しているものと考えられます。
- 「沿線民からすれば、本数半減より車掌なしのほうがまし」という意見もあり、本数の維持を重視する声も存在します。
- 変化への受容と拒絶
- ワンマン化や発車メロディー変更といった「変化」に対して、「変化を拒絶する人が騒いで取り残され、変化を受容する人が静かに恩恵を受ける時代。新しい価値観を否定するよりも、『何のための仕組みなのか』を理解しようとする視点が、これからの私たちには求められているのではないでしょうか」といった、変化を受け入れるべきだという意見もあります。
3. その他
- ユーモラスなコメントや、解説を求める声など、多様な反応が見られます。
まとめ
JR東日本が推進する都市型ワンマン運転の導入およびそれに伴う発車メロディーの一斉変更は、利用者および鉄道ファンの間で賛否両論を巻き起こしています。
発車メロディーに関しては、長年親しまれてきた個性的で地域に根ざしたメロディーが廃止・変更されることに対し、多くの利用者や鉄道ファンから強い落胆と反対の声が上がっています。
特に、武蔵溝ノ口駅のような特定の駅で流れる特別なメロディーや、「浜千鳥」といった人気の高いメロディーの存続を求める意見が多数見受けられます。これらのメロディーは単なる合図ではなく、利用者にとって駅や路線の「顔」として深く記憶されており、その変更は愛着や思い出の喪失に繋がりかねないという心理的な側面が強く表れています。一方で、「電車が走ればどうでも良い」「金の無駄」といった、機能性を重視し発車メロディーの重要性を認めない意見も存在します。
ワンマン運転の導入に関しては、その安全性や利便性への懸念が表明されています。
車掌の乗務がなくなることによるサービス低下や、緊急時の対応への不安を指摘する声や、「本数を減らすよりもワンマン化の方が良い」という沿線住民からの意見も存在し、必ずしも一概に否定的な見方ばかりではありません。
総じて、今回の変更は、利便性や効率性を追求する鉄道会社の方針と、長年の利用を通じて形成された利用者側の文化的・情緒的な価値観との間に生じる摩擦を浮き彫りにしています。一部からは変化を受容し、その背景にある「仕組み」を理解しようとする建設的な意見も寄せられており、今後のJR東日本の対応と、利用者との対話が注目されます。
JR East Japan
Voices from Users and Fans Regarding the Introduction of Urban One-Man
Operation and the Simultaneous Change of Departure Melody: Expectations and
Concerns Wavering Between Attachment and Efficiency
Main Opinions
and Comments
1. Opinions on
the departure melody
- Discouragement and opposition to abolition and change
- Many people are sad that they will no longer be able to hear
the departure melody of certain stations and lines (especially the
special melody of Musashi-Mizonoguchi Station).
- There are also voices such as "Hama Chidori" that
strongly hope that it will be preserved.
- While there are cold opinions such as "waste of
money" and "no one will be bothered" about the change or
abolition of the departure melody, it can be seen that it is an important
factor for users who are attached to it.
- Expressions such as "Departure Melo Kitchen"
(compliment) indicate that there is a fan base that deeply loves the
departure melody.
- Concerns about the loss of diversity
- There is a concern that only one departure melody will be
played on the same route, and that the attachment to individual melodies
such as "I especially like the number one bastard!" will be
lost.
2. Opinions on
one-man driving
- Concerns about safety and convenience
- There are opinions such as "It would be nice if we
reduced the number of trains" and "It would be better if we
reduced the number of trains if we made it a one-man" by making it a
one-man show, and sarcastic comments such as "Don't you complain at
all even if you are delayed?" This is thought to be due to concerns
about the decline in service levels due to the introduction of one-man
operation and the resulting impact on users.
- There is also an opinion that "from the perspective of
the people along the line, it is better to have no conductor than to
halve the number of trains," and there are also voices that
emphasize maintaining the number of trains.
- Acceptance and rejection of change
- In response to "change" such as one-man operation
and change of departure melody, there is also an opinion that we should
accept change, such as "We live in an era where people who reject
change are left behind by noise, and those who accept change quietly
benefit.
3. Miscellaneous
- There are a variety of responses, including humorous comments
and requests for commentary.
Summary of the
Written Statement
The introduction of urban one-man operation
promoted by JR Japan East and the accompanying simultaneous change in the
departure melody have caused controversy among users and railway fans.
With regard to the departure melody,
there has been strong disappointment and opposition from many passengers and
railway fans to the abolition or change of the unique and community-based
melody that has been popular for many years. In
particular, there are many opinions calling for the continuation of special
melodies played at specific stations, such as Musashi-Mizonoguchi Station, and
popular melodies such as "Hama Chidori". These melodies are not just
cues, but are deeply remembered as the "face" of the station or line
for the user, and the psychological aspect is strongly expressed that the
change can lead to the loss of attachment and memories. On the other hand,
there are opinions such as "it doesn't matter if the train runs" and
"it is a waste of money", emphasizing functionality and not
acknowledging the importance of the departure melody.
Regarding the introduction of one-man
operation, concerns have been expressed about its safety and convenience. There are voices
pointing out the deterioration of services due to the loss of conductors,
anxiety about emergency response, and opinions from residents along the line
that "it is better to have a one-man operation than to reduce the number
of trains," and there are not necessarily negative views.
Overall, the changes highlight the friction between the railway's commitment to convenience and efficiency and the cultural and emotional values of its users, which have been formed over the years. Some of them have expressed constructive opinions about accepting the changes and trying to understand the "mechanism" behind them, and it will be interesting to see how JR East Japan responds in the future and how it interacts with users.
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