寝台特急「サンライズ瀬戸・出雲」で車両トラブル発生、運休と後継問題への影響/Sleeper limited express "Sunrise Seto-Izumo" has vehicle trouble, suspension and impact on successor problems

寝台特急「サンライズ瀬戸・出雲」で車両トラブル発生、運休と後継問題への影響

202571日未明、東京行きの夜行寝台特急「サンライズ瀬戸・出雲」が滋賀県内で車両トラブルに見舞われ、長時間停車を余儀なくされました。この影響で翌日の下り列車が運休となり、運行継続が危ぶまれる中で、かねてより議論されているサンライズの後継問題にも改めて注目が集まっています。

未明のトラブルと乗客の対応

トラブルが発生したのは71日午前150分ごろのことです。東京へ向かっていた上り「サンライズ瀬戸・出雲」(JR西日本後藤総合車両所出雲支所所属の285I2編成(サンライズ出雲で出雲市始発)と、同じくJR西日本所属のI1編成(サンライズ瀬戸で高松始発)の併結)の乗客から「5号車のゴミ箱付近で煙が充満している」との緊急通報がありました。確認の結果、車両のデッキ部分に設置されている配電盤から煙が出ていることが判明しました。

安全確保のため、列車は滋賀県内で約3時間半にわたり停車を余儀なくされました。乗客は不安な時間を過ごしましたが、午前530分ごろに列車はJR近江長岡駅に移動し、約300人の乗客全員が降車しました。幸いにも、このトラブルによるけが人や体調不良者は報告されていません。降車した乗客は、その後、近江長岡駅から米原駅まで移動し、米原からは新幹線に乗り換えて東京へと向かいました。

この車両トラブルの影響は大きく、71日夜に東京を出発する予定だった下りの「サンライズ瀬戸・出雲」は、東京〜岡山間(「サンライズ出雲」)および東京〜高松間(「サンライズ瀬戸」)の全区間で運休となりました。

故障車両「I2編成」の異常と回送の経緯

今回のトラブルを引き起こしたのは285I2編成です。驚くべきことに、このI2編成はトラブル発生のわずか4日前、627日に後藤総合車両所から検査を終え出場したばかりでした。報道では、電気系統のトラブルの可能性が指摘されており、検査直後の故障という点からもその原因究明が急がれます。

トラブル発生後、I2編成を含む当該列車は滋賀県内から愛知県の尾張一宮駅へ回送され、71日中の日中、同駅の留置線に停車し続けました。SNS上では、尾張一宮駅に留置されているサンライズの珍しい姿が多数投稿され、リアルタイムで車両の状態(パンタグラフの上げ下げ、機器の動作音、表示幕の「東京」表示など)が報告されました。多くの鉄道ファンや一般利用者が駅に足を運び、この異例の光景を写真に収めていました。

尾張一宮駅での留置を経て、I2編成は自力で岡山県の中庄駅まで回送されました。そして、翌72日には、JR西日本所属のディーゼル機関車DE10 1159号機に牽引される形で、本来の所属基地である後藤総合車両所へ向けた配給輸送が行われました。JR東海は自社の路線に機関車を保有していないため、自走可能な範囲でJR西日本管内へ移動した後、救援機関車による牽引に切り替わったものと見られます。

285系車両の老朽化とサンライズ後継問題

今回の車両トラブルは、285系が抱える老朽化の問題を改めて浮き彫りにしました。1998年の登場から四半世紀以上が経過し、JR最後の定期夜行列車として人気の高いサンライズ瀬戸・出雲ですが、車両の置き換えに関する具体的な計画はこれまで公表されていません。

過去には、JR東日本やJR西日本から「新型車両の製造には多大なコストがかかる」「需要の見極めが難しい」といった見解が示されており、後継車両の投入は困難とされてきました。しかし、今回のトラブルのように、車両故障による運休が増えれば、利用客への影響だけでなく、鉄道会社側の運行コストや信頼性にも影響を及ぼしかねません。

サンライズの運行形態は、都市間移動だけでなく、観光利用や快適な個室空間が評価され、高い乗車率を誇っています。利用客からは「このまま廃止はしないでほしい」「新しい車両を投入してほしい」という声が多数上がっています。今回のトラブルは、現状の285系の維持管理の重要性を再認識させるとともに、将来的なサンライズのあり方について、鉄道会社がより具体的な議論を進めるきっかけとなるかもしれません

 

Sleeper limited express "Sunrise Seto-Izumo" has vehicle trouble, suspension and impact on successor problems

In the early morning of July 1, 2025, the overnight sleeper express "Sunrise Seto-Izumo" bound for Tokyo suffered a vehicle problem in Shiga Prefecture and was forced to stop for a long time. As a result, the next day's outbound train was suspended, and the continuation of service was threatened, and the issue of the successor to the Sunrise, which has been discussed for some time, is attracting renewed attention.

Trouble before dawn and how passengers deal with it

The trouble occurred around 1:50 a.m. on July 1. The inbound "Sunrise Seto-Izumo" (JR West Japan 285 series I2 train belonging to the Izumo branch of the Goto General Railway Station (departing from Izumo City at Sunrise Izumo) and the I1 train also belonging to JR West Japan (departing from Takamatsu at Sunrise Seto)An emergency call was made by a passenger who said that smoke was filling the area near the trash can in Car No. 5. As a result of the check, it was found that smoke was coming from the switchboard installed on the deck of the vehicle.

In order to ensure safety, the train was forced to stop for about three and a half hours in Shiga Prefecture. Passengers had an anxious time, but at around 5:30 a.m. the train moved to JR Omi Nagaoka Station, where all about 300 passengers disembarked. Fortunately, no injuries or ill health have been reported due to this incident. Passengers who got off the train then traveled from Omi Nagaoka Station to Yonehara Station, and from Yonehara they transferred to the Shinkansen to Tokyo.

Due to the impact of this vehicle trouble, the outbound "Sunrise Seto-Izumo" scheduled to depart from Tokyo on the night of July 1 was suspended on all sections between Tokyo and Okayama ("Sunrise Izumo") and Tokyo and Takamatsu ("Sunrise Seto").

Abnormalities in the I2 train and the history of the transfer

It was the 285 series I2 formation that caused this trouble. Surprisingly, the I2 train had just completed an inspection from the Goto General Railway Station on June 27, just four days before the trouble occurred. According to media reports, the possibility of electrical system problems has been pointed out, and the cause of the failure is urgent from the fact that it occurred immediately after the inspection.

After the incident, the trains, including the I2 train, were diverted from Shiga Prefecture to Owari Ichinomiya Station in Aichi Prefecture, where they continued to stop on the station's detention line during the day on July 1. On social media, many rare images of the Sunrise detained at Owari Ichinomiya Station were posted, and the condition of the train (raising and lowering the pantograph, the sound of the equipment operating, the display "Tokyo" on the display curtain, etc.) was reported in real time. Many railway fans and ordinary passengers visited the station to take pictures of this unusual scene.

After detention at Owari Ichinomiya Station, the I2 train was transferred to Nakasho Station in Okayama Prefecture on its own. Then, on July 2, the diesel locomotive DE10 1159 belonging to JR West Japan towed the distribution to the Goto General Rolling Stock Yard, the original base. Since JR Central does not have locomotives on its own routes, it is believed that it moved to the JR West Japan jurisdiction within the range where it could propel itself, and then switched to being towed by a relief locomotive.

Aging of 285series vehicles and Sunrise successor problem

This vehicle trouble once again highlighted the aging problem of the 285 series. More than a quarter of a century has passed since its introduction in 1998, and the Sunrise Seto and Izumo are popular as JR's last regular night trains, but no specific plans for replacing the trains have been announced so far.

In the past, JR East Japan and JR West Japan expressed the view that "manufacturing new vehicles is very costly" and "it is difficult to ascertain demand," and it has been considered difficult to introduce successor vehicles. However, if the number of service cancellations due to vehicle breakdowns increases, as in the case of this trouble, it will not only affect passengers, but also affect the operating costs and reliability of railway companies.

The Sunrise service is not only for intercity travel, but also for sightseeing use and comfortable private room space, and boasts a high ridership rate. Many customers have said that they would like the system not to be abolished as it is, and that they would like a new vehicle to be introduced. This incident may reaffirm the importance of the current maintenance and management of the 285 series, and may be an opportunity for railway companies to have more concrete discussions about the future of the Sunrise

 

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