田沢湖線 701系5000番台アキN5001編成、28年の活躍に幕 廃車のため秋田総合車両センターへ/Tazawako Line 701 series 5000 series Aki N5001 formation, curtain on 28 years of activity to Akita General Vehicle Center for scrapping
田沢湖線 701系5000番台アキN5001編成、28年の活躍に幕 廃車のため秋田総合車両センターへ
先日、狭軌用の仮台車に履き替えていた田沢湖線向けの701系5000番台アキN5001編成が、GV-E197系クンTS04編成に牽引され、本日2025年7月4日未明に秋田総合車両センター本所(旧:土崎工場)へ配給輸送されました。
配給輸送の詳細
この配給輸送は「配9641D」として運行され、701系N5001編成が狭軌用の仮台車を装着していたため、速度制限がかけられました。そのため、深夜の奥羽北線をゆっくりとした速度で走行する様子が目撃されています。
用途廃止と余剰廃車
秋田総合車両センターへの入場は、N5001編成の用途廃止に伴うもので、これは田沢湖線の運用数削減による余剰廃車とされています。約28年間にわたって活躍してきた同編成は、その役目を終えることになりますという噂が立っている。
今後の701系5000番台について
これまで、後継車両である719系5000番台の置き換えが考察されていましたが、今回のN5001編成の廃車は老朽化によるものではなく、運用見直しによる余剰が理由です。現存する701系5000番台については、今後も機器類の更新が行われ、引き続き運用される見込みです。
GV-E197系TS04+701系N5001編成 秋田総合車両センターに入場。N5001編成は用途廃止に伴う入場となりました。約28年にわたる活躍お疲れ様でした。 pic.twitter.com/LQ3DfHwuoC
— みっちょん (@mvUxxb96sFfHQK3) July 3, 2025
GV-E197系TS04+701系 N5001編成 奥羽本線土崎駅 2025.7.4
— 藍初 奏(あいそめ そー) (@sou_ai) July 3, 2025
田沢湖線で活躍していたN5001編成が深夜の土崎へ。
長年の活躍お疲れさまでした。 pic.twitter.com/xT6xMG8t4B
配9641D AT廃車回送
— とっと🐾 (@Wxdxr0kFWAxNzOK) July 3, 2025
GV-E197系+701系5001編成 pic.twitter.com/ONINCiA0BW
配9641D GV-E197系TS04+701系N5001編成
— みっちょん (@mvUxxb96sFfHQK3) July 4, 2025
N5001編成が狭軌用仮台車を履いている為速度制限が掛けられた同列車。深夜の奥羽北線をゆっくりとした足取りでやって来ました。 pic.twitter.com/JWsvyqXOez
The 701 series 5000 series Aki N5001 train for the Tazawako Line,
which had recently been replaced with a temporary bogie for narrow gauge, was towed
by the GV-E197 series Kun TS04 train and was distributed and transported to the
Akita General Vehicle Center in the early morning of today, July 4, 2025.
More about rationed transport
This rationed transport was operated as "9641D",
and the speed limit was imposed because the 701 series N5001 train was equipped
with a temporary bogie for narrow gauge. Therefore, it has been witnessed
driving at a slow speed on the Ou North Line in the middle of the night.
Abolition of use and surplus scrapped vehicles
The admission to the Akita General Rolling Stock Center is due to
the abolition of the use of the N5001 train, which is considered to be a
surplus scrap due to the reduction in the number of operations on the Tazawako
Line. It is rumored that the group, which has been active for about 28 years,
will end its role.
About the future of the 701 series 5000 series
Until now, the replacement of the 719 series 5000 series, which is
the successor train, has been considered, but the scrapping of the N5001 train
this time is not due to aging, but because of the surplus due to operational
revision. The existing 701 series 5000 series is expected to continue to be
operated with renewed equipment in the future.
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