田沢湖線 701系5000番台アキN5001編成、28年の活躍に幕 廃車のため秋田総合車両センターへ/Tazawako Line 701 series 5000 series Aki N5001 formation, curtain on 28 years of activity to Akita General Vehicle Center for scrapping

田沢湖線 7015000番台アキN5001編成、28年の活躍に幕 廃車のため秋田総合車両センターへ

先日、狭軌用の仮台車に履き替えていた田沢湖線向けの7015000番台アキN5001編成が、GV-E197系クンTS04編成に牽引され、本日202574日未明に秋田総合車両センター本所(旧:土崎工場)へ配給輸送されました。

配給輸送の詳細

この配給輸送は「9641D」として運行され、701N5001編成が狭軌用の仮台車を装着していたため、速度制限がかけられました。そのため、深夜の奥羽北線をゆっくりとした速度で走行する様子が目撃されています。

用途廃止と余剰廃車

秋田総合車両センターへの入場は、N5001編成の用途廃止に伴うもので、これは田沢湖線の運用数削減による余剰廃車とされています。約28年間にわたって活躍してきた同編成は、その役目を終えることになりますという噂が立っている。

今後の7015000番台について

これまで、後継車両である7195000番台の置き換えが考察されていましたが、今回のN5001編成の廃車は老朽化によるものではなく、運用見直しによる余剰が理由です。現存する7015000番台については、今後も機器類の更新が行われ、引き続き運用される見込みです。


 

Tazawako Line 701 series 5000 series Aki N5001 formation, curtain on 28 years of activity to Akita General Vehicle Center for scrapping

The 701 series 5000 series Aki N5001 train for the Tazawako Line, which had recently been replaced with a temporary bogie for narrow gauge, was towed by the GV-E197 series Kun TS04 train and was distributed and transported to the Akita General Vehicle Center in the early morning of today, July 4, 2025.

More about rationed transport

This rationed transport was operated as "9641D", and the speed limit was imposed because the 701 series N5001 train was equipped with a temporary bogie for narrow gauge. Therefore, it has been witnessed driving at a slow speed on the Ou North Line in the middle of the night.

Abolition of use and surplus scrapped vehicles

The admission to the Akita General Rolling Stock Center is due to the abolition of the use of the N5001 train, which is considered to be a surplus scrap due to the reduction in the number of operations on the Tazawako Line. It is rumored that the group, which has been active for about 28 years, will end its role.

About the future of the 701 series 5000 series

Until now, the replacement of the 719 series 5000 series, which is the successor train, has been considered, but the scrapping of the N5001 train this time is not due to aging, but because of the surplus due to operational revision. The existing 701 series 5000 series is expected to continue to be operated with renewed equipment in the future.

ホームページ

GalaVisionJapan

SNS

Twitter

動画の更新と気分でとっさの投稿に使うツール

Instagram

tumblr

たまに更新する

YouTubeサムネイルを中心に投稿

YouTube

鉄道動画チャンネル

非鉄チャンネル

随時更新している

非鉄だが不定期更新

鉄道ブログ

気まぐれチャンネル

ほぼ更新しない

サブのサブ

※一部の動画はNabe氏が撮影している場合があります。


コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway