JR東日本E501系 K753・K752編成、JR九州譲渡の憶測飛び交う中、郡山総合車両センターへ臨時回送/JR East E501 series K753 / K752 formation, JR Kyushu transfer in the midst of speculation, temporary transfer to the Koriyama General Vehicle Center

JR東日本E501 K753K752編成、JR九州譲渡の憶測飛び交う中、郡山総合車両センターへ臨時回送

JR東日本のE501K753編成が、2025730日に郡山総合車両センターへ臨時回送されました。これに先立ち、725日にはK752編成も同様に回送されており、これらの動きはJR九州への譲渡準備である可能性が高いと見られています。

E501 K753編成・K752編成 臨時回送の背景

JR九州への譲渡観測

E501系はこれまで常磐線で運用されてきましたが、昨年3月から付属編成が定期運用を離脱しています。今回回送されたK753編成とK752編成は、JR九州の415系の置き換えとして譲渡されるという噂が以前からありました。譲渡が実現した場合、編成が5両から4両に変更される可能性があり、その際にサハE501形が脱車されるかどうかが注目されています。

郡山総合車両センターでの動向

郡山総合車両センターに入場後、車両の改造や整備が行われると推測されます。特に、JR九州の路線での運用に適応するための改修が施される可能性があります。

E501系付属編成の今後

E501系の付属5両編成は、K754編成が観光列車「SAKIGAKE」への改造が予定されている以外は、今回のK753編成とK752編成の回送により、通常の運用から姿を消すことになります。


 

JR East E501 series K753 / K752 formation, JR Kyushu transfer in the midst of speculation, temporary transfer to the Koriyama General Vehicle Center

JR Japan's E501 series K753 formation was temporarily returned to the Koriyama General Vehicle Center on July 30, 2025. Prior to this, the K752 formation was also circulated on July 25, and it is highly likely that these moves are preparing for transfer to JR Kyushu.

E501 series K753 formation, K752 formation Background of temporary transfer

Observation of transfer to JR Kyushu

The E501 series has been operated on the Joban Line so far, but since March last year, the attached train has left regular operation. There have been rumors for a long time that the K753 and K752 formations sent this time will be transferred as a replacement for the 415 series of JR Kyushu. If the transfer is realized, the formation may be changed from 5 cars to 4 cars, and attention is being paid to whether the Saha E501 type will be disconnected at that time.

Trends at the Koriyama General Vehicle Center

After entering the Koriyama General Vehicle Center, it is assumed that the vehicle will be modified and maintained. In particular, there is a possibility that renovations will be made to adapt to operation on JR Kyushu lines.

The future of the E501 series attached formation

The attached five-car train of the E501 series will disappear from normal operation due to the transfer of the K753 and K752 trains, except for the K754 train scheduled to be converted into a sightseeing train "SAKIGAKE".

ホームページ

GalaVisionJapan

SNS

Twitter

動画の更新と気分でとっさの投稿に使うツール

Instagram

tumblr

たまに更新する

YouTubeサムネイルを中心に投稿

YouTube

鉄道動画チャンネル

非鉄チャンネル

随時更新している

非鉄だが不定期更新

鉄道ブログ

気まぐれチャンネル

ほぼ更新しない

サブのサブ

※一部の動画はNabe氏が撮影している場合があります。

コメント

このブログの人気の投稿

東日本旅客鉄道E8系新幹線、相次ぐ補助電源装置故障の深層 — 製造メーカー三菱電機の関与と今後の展望/East Japan Railway E8 Shinkansen, the depths of a series of auxiliary power supply failures — Involvement of manufacturer Mitsubishi Electric and future prospects

JR東日本の”首都圏シリーズ”の正式名称が判明?/Official Names Revealed for JR East's 'Metropolitan Area Series' Departure Melodies?

JR東海211系6000番台、流鉄譲渡の現実味と秩父鉄道の可能性/JR Central 211 series 6000 series, the reality of the transfer of drift rail and the possibility of Chichibu Railway