JR東日本、運賃改定の詳細決定!往復・連続乗車券が廃止へ。JRグループ6社の運賃比較も/JR East Announces Details of Fare Revision: Abolishment of Round-Trip and Consecutive Tickets, with Nationwide Fare Comparison Across JR Group
JR東日本、運賃改定の詳細決定!往復・連続乗車券が廃止へ。JRグループ6社の運賃比較も
JR東日本は、2026年3月14日の運賃改定実施日を正式に決定し、同時にJRグループ全体で「往復乗車券」および「連続乗車券」の発売を終了すると発表しました。
安全対策や設備投資の費用確保を目的としたJR東日本の運賃値上げと、JRグループ全体の乗車券ルールの大きな変更は、鉄道利用者にとって無視できないニュースです。
この記事では、JR東日本の運賃改定の詳細と、廃止される乗車券の解説、そしてJRグループ6社(東日本・東海・西日本・北海道・四国・九州)の運賃比較をまとめてご紹介します。
2026年3月13日をもって発売が終了する「往復乗車券」と「連続乗車券」は、特定の条件下で利用者に利便性を提供してきた企画乗車券です。
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種別 |
概要 |
発売終了に伴う主な影響 |
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往復乗車券 |
行きと帰りが同じ区間・経路の乗車券を1枚のきっぷにしたもの。 |
往復割引(片道601km以上で1割引)が廃止されます。 |
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連続乗車券 |
2つの区間にまたがって旅行する際に、乗継駅で途中下車(一旦改札から出るという意味)可能、1区間の終点から2区間の始点までが接続している乗車券を1枚のきっぷにしたもの。 |
連続した行程でも、2枚の片道乗車券を購入することになります。 |
【2026年3月14日以降の対応】
- 往復または連続の行程を購入する場合は、原則として2枚の片道乗車券を購入します。
- 学生割引やジパング倶楽部などの割引乗車券は、1枚の割引証で片道乗車券を2枚まで同時発売可能となり、従来通り往復・連続の行程で割引を利用できます。
2.
JR東日本 運賃改定(2026年3月14日)の主な詳細
JR東日本の運賃改定は2026年3月14日に実施されます。
(1) 普通運賃(10kmまで)の改定
従来の「電車特定区間」と「山手線内」の運賃を「幹線」運賃に統合したうえで値上げされます。
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営業キロ (km) |
現行(幹線) きっぷ (円) |
改定後 幹線 きっぷ (円) |
改定後 幹線 IC
(円) |
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1〜3km |
150 |
160 |
155 |
|
4〜6km |
190 |
200 |
199 |
|
7〜10km |
200 |
210 |
209 |
- バリアフリー料金(10円)は廃止されますが、これに伴い運賃そのものが値上げされます。
- 電車特定区間や山手線内などに設定されていた特定運賃制度は廃止され、これまでIC運賃の方が安く設定されていた一方で、磁気運賃の方が安くなるケースが存在していた「運賃のねじれ」問題が解消されます。
- IC運賃は100kmまでは1円単位で上昇しますが、101km以上の区間では磁気運賃と同額になります。
(2)
11km以上の運賃と長距離の変更
11km以上の長距離区間についても、賃率(1kmあたりの運賃単価)が約4.7%引き上げられます。
また、制度面で以下の変更があります。
- 東海道新幹線と在来線の分離: 東京・熱海間において、東海道新幹線と東海道本線(在来線)が別々の線路として運賃計算されるようになり、選択乗車が廃止されます。
- 通算加算方式の導入: JR東日本とJR北海道・四国・九州にまたがる区間の運賃計算に加算額が適用されます。
3. JRグループ6社 幹線運賃比較(改定前後)
マスメディアは東京を中心に報道する傾向が強く、東京近郊に住む人々の間では「JRの運賃は高い」という印象が根強くあります。しかし、全国的に見れば、JRの運賃が高く、地下鉄や私鉄が安いという構図は首都圏特有のものであり、必ずしも全国共通ではありません。
例えば関西圏では、JR西日本の方が私鉄よりも安価なケースが多く見られます。また、地下鉄運賃に関しても、東京メトロや都営地下鉄は比較的安価ですが、それ以外の都市の地下鉄はむしろ高めの設定が一般的です。
近年、経営環境が厳しいJR三島会社(北海道・四国・九州)では、JR東日本よりも高い改定率で運賃の見直しが進められており、運賃水準はむしろJR東日本より高くなっている場合もあります。一方、JR東海やJR西日本は運賃を据え置いており、改定は行われていません。
首都圏では「JR東日本の運賃はぼったくりだ」との声もありますが、個人的な見解としては、関東の大手私鉄がデフレ並みに安価な運賃設定をしているため、相対的にJRが高く見えるだけであり、実際にはJR東日本の運賃は過度に高いとは言えません。むしろ、JR九州・JR四国・JR北海道と比較すれば、JR東日本の運賃はかなり抑えられていると考えられます。
各社の「幹線」運賃(大人・片道・きっぷ)を比較します。
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営業キロ (km) |
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初乗り |
210円 |
160円 |
150円 |
150円 |
190円 |
200円 |
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4km |
250円 |
200円 |
190円 |
190円 |
240円 |
240円 |
|
10km |
290円 |
210円 |
200円 |
200円 |
280円 |
270円 |
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20km |
440円 |
350円
|
330円 |
330円 |
430円 |
450円 |
|
30km |
590円 |
530円
|
510円 |
510円 |
630円 |
660円 |
|
60km |
1,170円 |
1,040円
|
990円 |
990円 |
1,240円 |
1,300円 |
- JR東日本:改定後は大都市近郊区間および山手線内運賃という特定運賃制度が廃止となり、幹線か地方交通線の2種類のみになる。
- JR東海・JR西日本:運賃は据え置き(現行運賃)です。
- JR北海道・JR四国・JR九州:すでに運賃改定(値上げ)を実施済みのため、長距離帯では本州3社よりも高い運賃水準となっています。特にJR北海道は初乗りや近距離運賃が他のJRに比べて高くなっています。
今回のJR東日本の運賃改定は、運賃水準の変更だけでなく、長年親しまれてきた往復割引や乗車券ルールを一新する歴史的な変更と言えます。今後の旅行計画やきっぷの購入方法には十分ご注意ください。
4. SNSでの主な反応
今回のJR東日本の発表に対し、X(旧Twitter)では多くの反応が寄せられています。主に値上げへの不満や制度変更の不便さが目立ち、旅行者・通勤者からの声が中心です。以下に、反応をカテゴリ別にまとめます。
1. 値上げへの不満・批判(最も多い反応)
値上げのタイミングや幅に対する怒りや諦めの声が多く、物価高との連動を指摘する投稿も。
·
「JR東日本の運賃改定は2026年3月14日購入分から。東海道新幹線と在来線の別線扱いについても詳細を公開 変なことしかやらないなぁ…値上げすることしか考えてないし…」
·
「このタイミングで平均7.1%の値上げはヤバい」
·
「JR東日本、別に値上げするのは構わんけど「利便性が向上しさらに安全便利快適になります」みたいなことをドヤ顔で書いてるのが本当に気に食わない。値上げする前からサービス低下一辺倒なのに。」
·
「JR東日本の値上げ、3月14日から 直前混雑「定期は早めに購入を」
値上げ率は平均7.1%で、山手線などの初乗りは150円から160円となる。同13日までに購入する場合は、乗車日が14日以降でも現行の運賃となる。」
·
「値上げしたらまた利用者減るけど」
2. 制度変更の不便さ(別線化、特定区間廃止、往復券廃止など)
旅行者や遠征民から「面倒くさい」「トラブル増えそう」の声。特定区間廃止で通勤・通学への影響も。
·
「JR東日本の運賃改定についてチェックしている 新幹線経路の乗車券だと在来線経由で乗車することができなくなるらしい 例えば東京→(新幹線)→熱海の乗車券だと、前なら在来線経由でも乗れたけれども、今後は新幹線経由ではないと無理になるみたい
面倒臭いなぁ」
·
「他の人の投稿見たけど、往復乗車券廃止マジだね
俺よく使ってたんだけどな……」
·
「JR東日本の改定後運賃検索サイトができたんですね 川崎〜鶴見と四街道〜都賀は共に3.5kmですが前者は170円、後者は190円だったのが改定後は両者ともに200円に。 やはり電車特定区間外はそんなに上がらないですね」
·
「JR東日本の運賃等値上げ例えば 東京~熱海間JR東日本の列車乗車とJR東海新幹線乗車の際運賃が異なりトラブル等発生の懸念があります。 鉄道界各方面に影響を与えそうです」
3. ダイヤ改正・全体への影響
ダイヤ改正との同時実施を予想し、混乱を心配する声。
·
「JR各社の往復乗車券・連続乗車券の発売が3月13日(金)まで、JR東日本の運賃改定が3月14日(土)ということは、2026年のJRダイヤ改正は3月14日(土)であると考えて間違い無さそうだな。」
·
「安価な「山手線内」「電車特定区間」の運賃区分は廃止 JR東日本の運賃改定は2026年3月14日購入分から。東海道新幹線と在来線の別線扱いについても詳細を公開」
·
「その3月"14"日という中途半端な開始日をやめてくれ。 業務の都合でさまざまな場所に出勤しているため定期じゃない私。交通費の申請が面倒なんですよ。」
JR East Announces Details of Fare
Revision: Abolishment of Round-Trip and Consecutive Tickets, with Nationwide
Fare Comparison Across JR Group
Note:
This article highlights that the news and discussions focus mainly on the Tokyo
metropolitan area and do not necessarily reflect the situation or perspectives
nationwide.
JR
East has officially set March 14, 2026, as the implementation date for its fare
revision and announced that, at the same time, all JR Group companies will
discontinue the sale of "round-trip tickets" and "consecutive
tickets." These changes, driven by the need to secure funding for safety
measures and facility investments, represent significant news for railway
users. However, it is important to note that media coverage and public
reactions tend to focus on the Tokyo metropolitan area, and these changes may
be perceived differently in other regions of Japan.
This
article provides an overview of JR East’s fare revision, explains the abolished
ticket types, and presents a comparison of fares among the six JR Group
companies (East Japan, Central Japan, West Japan, Hokkaido, Shikoku, and
Kyushu), emphasizing that perspectives and fare structures can vary greatly
outside the Tokyo area.
1. What Are the
"Round-Trip" and "Consecutive" Tickets Being Abolished?
The
"round-trip ticket" and "consecutive ticket," which will be
discontinued after March 13, 2026, have been special ticket options providing
convenience under certain conditions.
|
Type |
Overview |
Main
Impact of Discontinuation |
|
Round-trip
ticket |
A
ticket covering both the outbound and return journey on the same route,
issued as a single ticket. |
The
round-trip discount (10% off for one-way trips of 601 km or more) will be
eliminated. |
|
Consecutive
ticket |
A
ticket combining two connected travel segments, allowing passengers to exit
and re-enter at a transfer station, issued as one ticket for the combined
segments. |
Even
for continuous journeys, passengers will now need to purchase two separate
one-way tickets. |
From
March 14, 2026, onwards: Travelers needing round-trip or consecutive journeys
will, in principle, need to purchase two one-way tickets. Discounted tickets,
such as student discounts and the "Zipangu Club," will allow the
purchase of up to two discounted one-way tickets at the same time, so discounts
can still be applied as before for round-trip or consecutive travel.
2. Key Details of
JR East’s Fare Revision (Effective March 14, 2026)
JR
East’s fare revision will be implemented on March 14, 2026.
l Ordinary fares (up to 10
km): The previous fare systems for "special train zones" and the
"Yamanote Line" will be merged into the "main line" fare,
and prices will be increased.
|
Distance
(km) |
Current
(Main Line) Ticket (yen) |
Revised
Main Line Ticket (yen) |
Revised
Main Line IC (yen) |
|
1–3
km |
150 |
160 |
155 |
|
4–6
km |
190 |
200 |
199 |
|
7–10
km |
200 |
210 |
209 |
The
10-yen barrier-free surcharge will be abolished, but the fares themselves will
be raised accordingly. The special fare systems for train-specific zones and
within the Yamanote Line will be abolished, resolving previous fare
inconsistencies where IC card fares could be cheaper than magnetic ticket fares
in some cases. For journeys up to 100 km, IC fares will increase in 1-yen
increments, but for 101 km or more, IC and magnetic ticket fares will be the
same.
l Fares for 11 km or more
(Long-distance): The per-kilometer fare rate will be raised by about 4.7%.
System changes include:
l Separation of Tokaido
Shinkansen and conventional lines: Between Tokyo and Atami, the Tokaido
Shinkansen and Tokaido Main Line will be treated as separate lines for fare
calculation, ending the previous flexibility in route choice.
l Introduction of cumulative
fare calculation: For journeys covering both JR East and JR Hokkaido, Shikoku,
or Kyushu, an additional amount will be applied to the fare calculation.
3. Comparison of
Main Line Fares Across the Six JR Group Companies (Before and After Revision)
Mass
media coverage tends to focus on Tokyo and its suburbs, which can reinforce the
perception among residents there that "JR fares are high." However,
nationwide, the situation is more complex; the idea that JR fares are high and
subways or private railways are cheap is a phenomenon unique to the Tokyo
metropolitan area and is not representative of the entire country.
For
example, in the Kansai region, JR West is often cheaper than private railways.
Similarly, while Tokyo Metro and Toei Subway offer relatively low subway fares,
subways in other cities are generally more expensive. In recent years, the
three JR companies in Hokkaido, Shikoku, and Kyushu have raised fares at higher
rates than JR East due to challenging business conditions, and in some cases,
their fare levels now exceed those of JR East. In contrast, JR Central and JR
West have kept fares unchanged.
Although
some in the Tokyo area may complain that "JR East fares are a
rip-off," this is largely because major private railways in the Kanto
region set fares at very low levels, making JR seem expensive by comparison. In
reality, JR East’s fares are not excessively high, and compared to JR Kyushu,
JR Shikoku, and JR Hokkaido, they are actually quite reasonable.
|
Distance
(km) |
JR
Hokkaido (Revised) |
JR
East (Revised) |
JR
Central (Current) |
JR
West (Current) |
JR
Shikoku (Revised) |
JR
Kyushu (Revised) |
|
Initial
fare |
¥210 |
¥160 |
¥150 |
¥150 |
¥190 |
¥200 |
|
4
km |
¥250 |
¥200 |
¥190 |
¥190 |
¥240 |
¥240 |
|
10
km |
¥290 |
¥210 |
¥200 |
¥200 |
¥280 |
¥270 |
|
20
km |
¥440 |
¥350 |
¥330 |
¥330 |
¥430 |
¥450 |
|
30
km |
¥590 |
¥530 |
¥510 |
¥510 |
¥630 |
¥660 |
|
60
km |
¥1,170 |
¥1,040 |
¥990 |
¥990 |
¥1,240 |
¥1,300 |
l JR East: After the revision,
special fare systems for major metropolitan areas and the Yamanote Line will be
abolished, leaving only the "main line" and "local line"
fare categories.
l JR Central and JR West: No
fare revisions; current fares remain in place.
l JR Hokkaido, JR Shikoku, and
JR Kyushu: Having already implemented fare increases, their long-distance fares
now often exceed those of the three main Honshu JR companies. In particular, JR
Hokkaido’s initial and short-distance fares are higher than other JRs.
This
revision by JR East not only changes fare levels but also marks a historical
shift in long-standing ticketing rules and discounts. When planning trips and
purchasing tickets after March 2026, travelers should pay close attention to
these changes.
4. Main Reactions
on Social Media
The
announcement by JR East generated many reactions on X (formerly Twitter), with
most comments coming from travelers and commuters in and around Tokyo. Overall,
dissatisfaction with the fare hike and the inconvenience caused by system
changes were the most common themes. Below, we summarize the main categories of
reactions—again, emphasizing that these are primarily from the Tokyo
metropolitan area and may not be representative of the views of people in other
regions.
1.
Dissatisfaction
and Criticism of the Fare Increase (Most Common Reaction):
2.
Many
expressed anger or resignation about the timing and scale of the increase,
often linking it to the rising cost of living.
3.
Examples
include:
4.
"The
JR East fare revision will apply to tickets purchased from March 14, 2026.
They’re only doing strange things... All they care about is raising
prices..."
5.
"A
7.1% average fare increase at this time is crazy."
6.
"I
don’t mind the fare increase itself, but I really dislike how they boast about
'improved convenience, safety, and comfort' when services have only been
getting worse."
7.
"If
you buy your pass before March 13, you can still get the old fare, even if you
travel after March 14. But once the fares go up, fewer people will use the
trains."
8.
Inconvenience
Due to System Changes (Separation of Lines, Abolishment of Special Zones and
Round-Trip Tickets, etc.):
9.
Travelers
and frequent commuters voiced concerns about increased complexity and potential
for problems. Some worried about the impact on commuting and student passes.
10. Examples include:
11. "With the new fare
system, you’ll no longer be able to use a Shinkansen ticket on conventional
lines for the same route, which is really inconvenient."
12. "I used round-trip
tickets a lot, so it’s a shame they’re being abolished."
13. "After the fare
revision, both Kawasaki–Tsurumi and Yotsukaido–Tsuga (both about 3.5 km) will
be ¥200, whereas before there was a difference. The changes outside the special
train zones aren’t as dramatic."
14. "There are concerns
about trouble arising from differences in fares between JR East and JR Central
on routes like Tokyo–Atami."
15. Timetable Revisions and
System-Wide Impact:
16. Some anticipate confusion as
the fare revision coincides with timetable changes.
17. Examples include:
18. "The fact that
round-trip and consecutive tickets end on March 13, and the fare revision
starts on March 14, strongly suggests that the 2026 JR timetable change will
also occur on March 14."
19. "Please stop using
these awkward start dates like March 14. For those of us who travel to
different offices, it makes expense claims much more complicated."
Once
again, it is essential to highlight that both media reports and social media
reactions are centered on the Tokyo metropolitan area. The fare structures,
levels of impact, and public perceptions can differ greatly across Japan's
various regions. Readers should keep in mind that these changes and discussions
are not necessarily representative of the entire country.
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