山口に新たな「きざし」──JR西日本、新型車両「Kizashi」導入で地域鉄道に革新/A New “Kizashi” for Yamaguchi — JR West Introduces Next-Generation Trains to Revitalize Regional Rail
山口に新たな「きざし」──JR西日本、新型車両「Kizashi」導入で地域鉄道に革新
2025年10月、JR西日本は山口エリアに新型車両「Kizashi(きざし)」を導入することを発表しました。ベースとなるのは、岡山・広島エリアで活躍する227系近郊形直流電車。山口地区への新車投入は実に約45年ぶりであり、国鉄型車両の世代交代が本格的に始まる象徴的な出来事です。
45年ぶりの新車──導入概要と編成構成
「Kizashi」は2026年度以降、山陽本線(山口エリア)に順次投入されます。導入数は2両編成3本、3両編成6本の計24両。現在運用されている約80両の115系などを段階的に置き換える予定で、SNSでは「ついに山口も新車時代!」と歓迎する声が多く見られました。
一方で、「導入数が少ないのでは?」という指摘もあり、宇部線・小野田線など他線区への展開を期待する声も。現時点では山陽本線への投入が明記されており、他線区への展開には設備改修などの課題が残ると考えられています。
デザインコンセプト──「維新の陽光」に込められた地域の誇り
「Kizashi」の最大の特徴はそのデザイン。黒をベースに金色のアクセントを配した「維新の陽光」というコンセプトは、山口の夜明け前の幻想的な光景や、SLやまぐち号の重厚さを表現しています。監修はGKデザイン総研広島。シンボルロゴには閃光のモチーフが採用され、「日本の夜明けをデザインした」との評価も。
SNSでは「黒に金に愛称に…カッコ良すぎ!」「渋くて良い感じのカラーリング!」と絶賛の嵐。モノクロ画像と見間違えるほどのシックさが話題になり、実車の登場を待ち望む声が相次いでいます。
愛称「Kizashi」──普通列車に名前をつける意味
車両の愛称「Kizashi」は、古語で「山口」が意味する「物事の始まり・前兆」に由来。新たな変革の象徴として名付けられました。広島の「Red Wing」、岡山の「Urara」に続き、山口にも地域愛称付きの227系が登場することで、地域ごとの個性が際立つ展開となっています。
SNSでは「観光列車かと思って二度見した」「普通列車に名前をつけるのは珍しい」と驚きの声もありましたが、全体的には好意的に受け止められており、「山口らしい重厚な品格を感じる」との評価も。
技術仕様──227系ベースの信頼性と進化
「Kizashi」は227系500番台をベースに、ステンレス製車体(efACE構造)を採用。最高速度は110km/h、VVVFインバータ制御(IGBT素子)による省エネ化で、燃費は約3割改善。SDGs目標7・13(クリーンエネルギー・気候変動対策)への貢献も意識されています。
編成構成は全車0.5M電動車で、定員は2両編成266名、3両編成418名。座席は転換クロスシートを中心に、扉横固定席やロングシート、折り畳み補助席を組み合わせた構成。SNSでは「観光客対応に良さそう」「閑散区間では余裕ありそう」との分析も。
安全・快適・利便性──山口エリア初の装備も多数
安全面では、衝撃吸収構造、EB-N装置(運転士異常時自動停止)、防犯カメラなどを搭載。山口エリア初の装備も多く、「事故ゼロへ向けた意識が高い」と評価されています。
快適性では、LED照明、自動温度調節空調、自動換気機能、バリアフリートイレ、車椅子・ベビーカー対応スペースなどを完備。「夏の山口に換気機能は神」「家族連れに優しい」と好評です。
利便性では、出入口スペース拡大、2か国語対応の行き先案内、ワンマン運転対応準備(監視カメラ・ICOCA対応)などが挙げられ、「外国人観光客にも優しい」「錦帯橋などの観光地アクセスが向上」との声が寄せられています。
地域性と今後の展望──山口の鉄道文化を次世代へ
「Kizashi」の導入は、単なる車両更新ではなく、山口の鉄道文化に新たな息吹をもたらすものです。SLやまぐち号の伝統を継承しつつ、現代的な安全性・快適性・デザイン性を融合させたこの車両は、地域の誇りとしての役割も担います。
また、交直流車の521系ではなく直流専用の227系を採用したことで、交直流電車の必要な関門運用は想定されない点も注目されます。JR九州への乗り入れはないということとなります。
※415系置き換えはJR東日本E501系からの譲受で賄うが将来的にはE531系置き換えと同時にJR九州向けにカスタマイズした車両の導入を示唆している。
SNSでは「仕様を見てワクワク」「2026年のデビューが待ち遠しい」との声が相次ぎ、鉄道ファンの期待は高まるばかり。今後の試運転や営業運転開始に向けて、地域の鉄道風景がどのように変化するのか──その瞬間を楽しみに待ちたいところです。
|山口地区 新型車両¦新車導入|
— 山眺 (@2_VIEVV) October 30, 2025
┆ベース┆227系500番台
┆導入線区┆山陽本線(山口地区)
┆導入数┆3連6本・2連3本
┆特徴┆愛称名「Kizashi」
・カラー:維新の陽光(黄色)基調
・出入口付近:スペース拡大
など
┆導入時期┆2026年度以降https://t.co/yrb99GOoOS pic.twitter.com/53AyFVrIJw
【速報】山口エリアに227系投入
— 通勤電車ドットコム (@com_train_com) October 30, 2025
愛称は「Kizashi(きざし)」。黒をベースにしたシックなデザインが特徴です。
2両編成と3両編成が随時投入されるとの事で、同エリアへの新車投入は約45年ぶり。
国鉄型電車も世代交代も進みそうですね。
(画像はニュースリリースから)#227系 pic.twitter.com/7ZrWPT4Izz
JRからも情報出ました!
— 峰鈷三 (@sankoho_1516) October 30, 2025
227-585~590が3両編成
227-591~593が2両編成
2026夏以降に検査切れする115系を中心に廃車が出そうですね。
山陽本線(山口エリア)への新しい車両の導入について:JR西日本 https://t.co/8bzZPrnGvl pic.twitter.com/ZTJpgiScEQ
今度の山口エリアの導入で
— TAKASHI☘️ (@takashi_Y14) October 30, 2025
227系は4種類に
広島エリアは『Red Wing』
岡山エリアは『Urara』
山口エリアは『Kizashi』と
名付けられましたが
和歌山エリア・桜井線の
1000番台だけは、愛称なしですな pic.twitter.com/XihThjTV7C
山口の227系Kizashi、105系や123系の置き換えかなとも思っていたけど、どうも山陽線と明記されているから宇部線や小野田線へはすぐは入らないのかな?(福塩線/赤穂線同様に工事が必要?) pic.twitter.com/Z8s3qKLLjj
— 西は末期色まみれ (@makki_okayama) October 30, 2025
#JR西日本#227系
— (れっちゃん) (@w4qpI4Z3JyoDs1N) October 30, 2025
JR西日本では山口エリアへ227系新型車両を2026年度以降山陽本線に2両3編成,3両6編成の計24両を順次導入します。車両愛称名は「Kizashi」です。 pic.twitter.com/UmUk28OIFV
227系での運用で521系を増備して関門区間を肩代わりすることはなさそう。とはいえ、岡山地区はUrara、広島地区はRed Wing、山口地区はKizashiと同じ227系であってもそれぞれ愛称があるんですね。 https://t.co/JIRAJ0R2oJ
— にゃんぴー (@nyanpy7x) October 30, 2025
A New “Kizashi”
for Yamaguchi — JR West Introduces Next-Generation Trains to Revitalize
Regional Rail
In October 2025, JR West announced the
introduction of a new train series named “Kizashi” for the Yamaguchi area.
Based on the 227 series DC commuter trains currently operating in Okayama and
Hiroshima, this marks the first new rolling stock deployment in the region in
approximately 45 years. It signals the beginning of a generational shift away
from aging JNR-era trains and toward a modernized regional fleet.
First New Trains in 45 Years —
Deployment Plan and Fleet Composition
Starting in fiscal year 2026, the Kizashi
trains will be gradually introduced on the Sanyo Main Line in the Yamaguchi
area. The initial fleet will consist of 24 cars: three 2-car sets and six 3-car
sets. These will replace approximately 80 existing vehicles, primarily the 115
series. On social media, the announcement was met with excitement: “Yamaguchi
is finally entering the new train era!” was a common sentiment.
However, some users expressed concern over
the limited number of units, hoping for future expansion to other lines such as
the Ube and Onoda lines. As of now, deployment is confirmed only for the Sanyo
Main Line, and further expansion may require infrastructure upgrades.
Design Concept — “Sunlight of the
Restoration” Reflects Regional Identity
One of Kizashi’s most striking features is
its design. The train sports a black base with gold accents, inspired by the
concept “Sunlight of the Restoration.” This motif evokes the mystical pre-dawn
landscapes of Yamaguchi and the dignified presence of the SL Yamaguchi steam
locomotive. The design was overseen by GK Design Research Institute Hiroshima,
and the train’s logo features a flash of light symbolizing Japan’s “new dawn.”
Social media reactions were overwhelmingly
positive: “Black and gold with a name—too cool!” and “Elegant and refined color
scheme!” were among the many enthusiastic comments. The train’s sleek
appearance, which some mistook for monochrome in photos, has generated strong
anticipation for its debut.
Naming the Train — Why “Kizashi” for a
Local Commuter Service?
The name “Kizashi” (meaning “omen” or
“sign” in classical Japanese) was chosen to represent the beginning of
transformation in the region. Following Hiroshima’s “Red Wing” and Okayama’s
“Urara,” Yamaguchi now joins the trend of regionally branded 227 series trains,
each with its own identity.
Some users were surprised by the naming
convention, asking, “Is this a sightseeing train?” or “Why give a commuter
train a name—and in English?” But overall, the response was positive, with many
praising the name’s depth and its connection to Yamaguchi’s historical
significance.
Technical Specifications — Proven
Reliability with Modern Enhancements
Kizashi is based on the 227-500 series and
features a stainless steel body using the efACE structure. It has a maximum
operating speed of 110 km/h and uses VVVF inverter control with IGBT modules,
improving energy efficiency by approximately 30%. This aligns with SDGs Goals 7
and 13 (Clean Energy and Climate Action).
All cars are configured with 0.5M
motorization. The 2-car sets accommodate 266 passengers, while the 3-car sets
hold 418. Seating includes rotating cross seats, fixed seats near doors,
longitudinal seats at car ends, and foldable auxiliary seats. Social media
users noted that the layout suits both tourist-heavy segments and quieter rural
stretches.
Safety, Comfort, and Accessibility —
Firsts for the Yamaguchi Area
Kizashi introduces several safety features
new to the region, including a crash-absorbing front structure, EB-N emergency
stop system, and onboard surveillance cameras. These upgrades were praised as
steps toward “zero accidents” and improved driver support.
Comfort enhancements include LED indirect
lighting, automatic climate control, and ventilation systems. Barrier-free
toilets and dedicated spaces for wheelchairs and strollers make the train
family-friendly. “Perfect for Yamaguchi’s hot summers!” and “Great for
traveling with kids!” were common reactions.
For convenience, the train offers expanded
entryway space, bilingual destination displays (Japanese and English), and
preparations for one-person operation with onboard monitoring and ICOCA smart
card compatibility. These features were welcomed for improving access to
tourist destinations like Kintai Bridge.
Regional Significance and Future Outlook
— A Cultural and Technological Milestone
Kizashi is more than just a new train—it’s
a cultural statement. By blending the legacy of the SL Yamaguchi with modern
safety, comfort, and design, JR West positions the train as a symbol of
regional pride and renewal.
Notably, the choice to use the DC-only 227
series instead of the dual-voltage 521 series suggests that Kizashi is not
intended for operations requiring AC compatibility, such as the Kanmon Tunnel.
This effectively rules out interlining with JR Kyushu.
Note: Replacement of the 415 series is
expected to be handled by JR East’s E501 series transfers. In the future,
customized rolling stock based on the E531 series may be introduced for JR
Kyushu operations.
Social media buzz continues to build, with
comments like “The specs are exciting!” and “Can’t wait for the 2026 debut!”
The railfan community is eagerly anticipating trial runs and the start of
regular service, as Yamaguchi’s railway landscape prepares for a bold
transformation.
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