JR東海211系6000番台やはり譲渡先があった上、既に輸送する準備もしていた/The JR Central 211 series 6000 series had indeed found a new owner, and preparations for its transport were already underway.

 211GG編成ラストラン(廃車回送)と現状

  • 廃車回送
    • 2025228日、JR東海静岡車両区所属の211GG9編成+GG8編成+GG6編成+GG5編成の計8両が、廃車のためJR貨物西浜松駅留置線へ回送されました。
    • これはJR東海から211系が消滅することを意味します。
    • 回送は、複数の鉄道ファンに見守られながら行われました。
  • 西浜松駅留置線での状況
    • 回送後、車両はJR貨物西浜松駅へ留置されています。
    • 先頭車両にはコキ200形貨車が連結されています。
    • 通電が確認されており、譲渡の可能性も示唆されています。
    • 過去に119系がえちぜん鉄道に譲渡される際も西浜松駅留置線に留置されていました。
  • 譲渡の可能性
    • 連結器にアダプターが取り付けられていることから、譲渡の可能性が指摘されています。
    • 特に、流鉄への譲渡が噂されています。
    • 211GG編成は、西浜松までの回送後に、貨物列車用としてよく使用される台車と併結されているのが確認されました。この状態から機関車が連結すれば、JR東海外(流鉄など)への譲渡が確定になります。

流鉄への譲渡の可能性について

  • 流鉄の現状
    • 流鉄では、元西武新101系の50002両編成5本が運行されています。
    • 日常的な運用は最大3編成で、日中は2編成で運行されています。
    • 24編成でも運用を賄うことが可能であり、予備編成も確保できます。
  • 211系譲渡の可能性
    • 211GG編成は2両編成であるため、流鉄の運行体系に適合する可能性があります。
    • 流鉄の車両置き換えの時期など、今後の動向が注目されます。

その他の情報

  • JR東海では、静岡地区の車両は313系、315系に置き換えが進んでいます。
  • 名古屋地区では、213系や311系が残っていますが、今後315系投入に伴い順次廃車となる予定です。
  • 三岐鉄道ではJR東海から211系電車を譲受する事が決定しています。

 

211 series GG formation last run (scrap car transfer) and current situation

  • Scrap Vehicle Forwarding
    • On February 28, 2025, a total of 8 cars belonging to the JR Central Shizuoka Railway District, including 211 series GG9 + GG8 + GG6 + GG5, were transferred to the JR Freight Nishihamamatsu Station Detention Line for scrapping.
    • This means that the 211 series will disappear from JR Central.
    • The transfer was carried out under the watchful eye of several railway fans.
  • Situation on the Nishihamamatsu Station Detention Line
    • After the transfer, the vehicle is detained at JR Freight Nishihamamatsu Station.
    • The lead car is connected to the Koki 200 freight car.
    • It has been confirmed that it is energized, and it has been suggested that it may be transferred.
    • In the past, when the 119 series was transferred to the Echizen Railway, it was also detained on the Nishihamamatsu Station detention line.
  • Possibility of transfer
    • The fact that the adapter is attached to the coupler points out the possibility of transfer.
    • In particular, it is rumored that it will be transferred to Drift Iron.
    • The 211 series GG train was confirmed to be combined with the bogies often used for freight trains after being transferred to Nishihamamatsu. If the locomotive is connected from this state, the transfer to JR East overseas (e.g., Nagaretsu) will be confirmed.

On the possibility of transfer to Drift Iron

  • The current state of drift iron
    • On the Ryutetsu railway, five 5000-type 2-car trains of the former Seibu Shin 101 series are in operation.
    • In day-to-day operation, up to three trains are operated, and during the day two trains are operated.
    • It is possible to cover the operation even with 2 cars and 4 trains, and a reserve formation can be secured.
  • Possibility of transfer of the 211 series
    • Since the 211 series GG train is a two-car train, it may be compatible with the operation system of the drift railway.
    • Future trends, such as the timing of the replacement of drift iron rolling stock, will be closely watched.

Other information

  • At JR Central, the trains in the Shizuoka area are being replaced with the 313 and 315 series.
  • In the Nagoya area, the 213 and 311 series remain, but they will be scrapped sequentially with the introduction of the 315 series in the future.
  • Sangi Railway has decided to take over the 211 series trains from JR Central.

 

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