JR九州 筑肥線に東京臨海高速鉄道70-000形導入か - 103系置き換えへ/JR Kyushu Chikuhi Line Tokyo Waterfront Rapid Transit 70-000 Type to be Introduced - 103 Series to be Replaced

JR九州 筑肥線に東京臨海高速鉄道70-000形導入か - 103系置き換えへ

202567日、西日本新聞はJR九州が東京臨海高速鉄道(りんかい線)の70-000形車両を購入し、JR筑肥線の1031500番台を置き換えると報じました 。この動きは、老朽化した車両の更新と、筑肥線の運行体系に新たな変化をもたらすものとして注目されています。

導入される車両と現在の状況

JR九州に導入されるのは、東京臨海高速鉄道の70-000形「トリZ8編成」の先頭車2両です 。既にこれらの車両はJR九州の小倉総合車両センターに搬入されています 。

しかし、202567日時点では、東京臨海高速鉄道株式会社(TWR)および九州旅客鉄道(JR九州)からの公式発表はまだありません.

車両の状態と改造の推測

  • 現在小倉総合車両センターに到着しているのは、モーターを持たない先頭車2両のみです。
  • 状態の良い中間車や予備部品(SIV & VVVF)はまだ届いていないとされています。
  • 小倉総合車両センターに到着後、車両の屋根裏のクーラーとスカート(排障器)は取り外されていますが、本格的な改造はまだ先であると推測されています。
  • 一部の中間車が廃車陸送時に床下機器が取り外されているのが目撃されています。
  • 小倉総合車両センター入場後に改造に向けて、クーラー、スカート、LED行き先表示器、種別幕は既に撤去されています。

譲渡の背景と可能性

今回の譲渡については、鉄道ファンの間で様々な憶測が飛び交いました。

他の譲渡先の可能性と否定

  • 一部のファンからは、西鉄筑紫工場に入場して西鉄貝塚線や熊本電鉄に譲渡される可能性も言及されていました.
  • しかし、西鉄貝塚線は既に7050形を狭軌化改造して転用を予定しており、熊本電鉄は電動化改造が必要であること、そして西鉄筑紫工場の最寄りの港湾が博多港であることを考慮すると、JR九州への譲渡が非常に有力視されていました。
  • 結果的にJR九州小倉総合車両センターへ搬入されたことで、JR九州への譲渡が確実視されています。

過去のJRへの譲渡事例

  • 70-000形がJRに譲渡されるのは今回が2例目となります。
  • 過去にはJR東日本に譲渡され、八高線用の2093100番台に編入された事例があります。
  • 第三セクターからJRへの譲渡は他にも、高千穂鉄道TR-400形からJR九州キハ125400番台へ、北越急行681系・683系からJR西日本681系・683系へといった事例があります。

公式発表がない理由の推測

  • りんかい線の運営会社である東京臨海高速鉄道は東京都の第三セクターであり、資産を民間に譲渡した場合には何らかの広報があるはずだという意見もあります。
  • 現時点でリリースがないことについては、車両は引き渡されたものの資金のやり取りがまだ完了していない可能性が推測されています。
  • 中間車揃っていないので本格的な改造がまだ先なので発表をする必要が無いと推測しています

今後の運用と103系の行方

導入される70-000形は、103系を置き換える為に筑前前原〜西唐津間で運行される予定です。

運用上の特徴と推測される改造点

  • 70-000形は209系と同形式であるため、先頭車化改造は行わず、おそらく電動車2両を連結する形になると考えられています。
  • JR九州への譲渡後にはトイレの改造も行われるだろうと推測されています。
  • 筑肥線の運用で福岡市営地下鉄への乗り入れは行わないとされています。

103系の動向

  • 今回の70-000形導入により、JR筑肥線の1031500番台が置き換えられることになります。
  • 1031500番台は、福岡市営地下鉄空港線への直通運用から撤退後、3両編成5本が筑前前原〜西唐津間のワンマン運用で活躍しています。
  • この置き換えにより、現存する103系は兵庫県にあるJR西日本の播但線と加古川線のみとなり、日本の高度経済成長期を支えた昭和の通勤電車が残りわずかとなることに、多くの鉄道ファンが注目しています。


JR Kyushu Chikuhi Line Tokyo Waterfront Rapid Transit 70-000 Type to be Introduced - 103 Series to be Replaced

On June 7, 2025, the West Japan Shimbun reported that JR Kyushu will purchase the 70-000 series cars of the Tokyo Waterfront Rapid Transit (Rinkai Line) to replace the 103 series 1500 series on the JR Chikuhi Line. This move is attracting attention as a way to renew aging rolling stock and bring new changes to the operation system of the Chikuhi Line.

Vehicles to be introduced and current status

The first two cars of the Tokyo Waterfront Rapid Transit 70-000 "Tori Z8 Train" will be introduced to JR Kyushu. These vehicles have already been delivered to JR Kyushu's Kokura General Rolling Stock Center.

However, as of June 7, 2025, there is still no official announcement from Tokyo Waterfront Rapid Transit Co., Ltd. (TWR) and Kyushu Railway Company (JR Kyushu).

Inference of vehicle condition and modifications

  • Currently, only the lead two cars that do not have motors have arrived at the Kokura General Vehicle Center.
  • It is alleged that intermediate cars and spare parts (SIV & VVVF) in good condition have not yet arrived.
  • After arriving at the Kokura General Vehicle Center, the cooler and skirt in the attic of the vehicle have been removed, but it is speculated that a full-scale modification is still a long way off.
  • Some intermediate vehicles have been seen having their underfloor equipment removed during scrap landing.
  • After entering the Kokura General Vehicle Center, the cooler, skirt, LED destination indicator, and type curtain have already been removed for remodeling.

Background and possibilities of transfer

There was a lot of speculation among railfans about the transfer.

Possibility and denial of other transferees

  • Some fans also mentioned the possibility of entering the Nishitetsu Chikushi Plant and being transferred to the Nishitetsu Kaizuka Line or Kumamoto Electric Railway.
  • However, considering that the Nishitetsu Kaizuka Line had already converted the 7050 class to a narrow gauge and converted it, that Kumamoto Electric Railway needed to be converted to electrification, and that the nearest port to the Nishitetsu Chikushi Plant was the Port of Hakata, the transfer to JR Kyushu was considered very likely.
  • As a result, it was delivered to the JR Kyushu Kokura General Rolling Stock Center, and it is certain that it will be transferred to JR Kyushu.

Past Cases of Transfer to JR

  • This is the second time that the 70-000 has been transferred to JR.
  • In the past, there have been cases where it was transferred to JR East Japan and incorporated into the 209 series 3100 series for the Hachiko Line.
  • There are other examples of transfers from the third sector to JR, such as from the Takachiho Railway TR-400 to the JR Kyushu Kiha 125 series 400 series, and from the Hokuetsu Express series 681 and 683 series to the JR West Japan series 681 and 683 series.

Speculation as to why there is no official announcement

  • There is also an opinion that the Tokyo Waterfront Rapid Transit, which operates the Rinkai Line, is the third sector of the Tokyo Metropolitan Government, and there should be some kind of publicity if the assets are transferred to the private sector.
  • As for the lack of a release at this time, it is speculated that the vehicle has been delivered but the transfer of funds has not yet been completed.
  • Since there are no intermediate cars, I guess there is no need to announce it because the full-scale modification is still a long way off

Future operation and the fate of the 103 series

The 70-000 series to be introduced will be operated between Chikuzen-Maehara and Nishikaratsu to replace the 103 series.

Operational features and presumed modifications

  • Since the 70-000 series is the same type as the 209 series, it is thought that it will probably be in the form of connecting two electric cars without modification to the lead car.
  • It is speculated that the toilet will also be remodeled after the transfer to JR Kyushu.
  • It is said that the operation of the Chikuhi Line will not allow you to enter the Fukuoka Municipal Subway.

Trends of the 103 series

  • With the introduction of the 70-000 series, the 103 series 1500 series on the JR Chikuhi Line will be replaced.
  • After the withdrawal of the 103 series 1500 series from direct operation to the Fukuoka Municipal Subway Airport Line, five three-car trains are active in one-man operation between Chikuzen-Maehara and Nishikaratsu.
  • With this replacement, many railway fans are paying attention to the fact that the only existing 103 series are JR West Japan's Banita Line and Kakogawa Line in Hyogo Prefecture, and there are only a few Showa commuter trains left that supported Japan's high economic growth period.

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