719系5000番台Y11編成が廃車回送、新形式車両の兆しと701系N5001編成の行方/719 Series 5000 Subseries Y11 Set Withdrawn and Transferred for Scrap: Signs of New Train Models and the Fate of the 701 Series N5001 Set

7195000番台Y11編成が廃車回送、新形式車両の兆しと701N5001編成の行方

2025910日、JR東日本の交流電車7195000番台Y11編成が山形から新庄へ廃車回送されました。新庄到着後には部品取り作業が始まり、パンタグラフや前面ライトカバーの撤去が確認されています。1991年の製造から約34年にわたり活躍してきたY11編成の退役は、山形地区の車両更新がいよいよ本格化する兆しといえるでしょう。

廃車回送の詳細と現地状況

Y11編成は山形線を中心に運用されてきた標準軌対応の交流電車で、ステップレス構造や非VVVF制御など、現在の車両更新方針からは外れつつある仕様を持っていました。新庄到着後の様子では、屋根上のパンタグラフが撤去され、前面機器も一部取り外されており、今後の解体処理が進むものと見られます。

新形式車両の兆候:川崎車両での構体目撃

Y11編成の廃車と前後して、川崎車両では新形式と思われる交流または交直流電車の構体が目撃されており、SNS上では「7195000番台の後継車両ではないか」との見方が広がっています。

観察された構体の特徴は以下の通りです

  • ストレート構体・3ドア・片運転台
  • 前面はHB-E220系やGV-E400系に似た「DECMO顔」
  • 屋根上に支持装置あり(交直流対応の可能性)
  • 側面に安全確認カメラ穴、ドア間に窓2
  • 車端部に窓なし(トイレ設置の可能性)

これらの特徴から、北海道向けではなく東北地区向けの新形式である可能性が高く、特に山形線や秋田地区での置き換えが想定されています。E129系の交流版、あるいはE721系の新番台(E723系など)として登場する可能性も指摘されています。

701系5000番台N5001編成の転属はあるのか

Y11編成の廃車に伴い、一部では「7015000番台N5001編成が山形へ転属するのでは」との予想もありました。N5001編成は秋田地区で運用されているVVVF制御の交流電車で、山形線の標準軌区間への転属が技術的に可能であることから、短期的な代替措置として注目されました。

しかし、現時点では転属の公式発表はなく、川崎車両での新形式製造が進行していることから、N5001編成の転属は一時的措置に留まるか、実現しない可能性もあります。むしろ、秋田地区に新車を投入し、701系を玉突きで山形へ転用する案の方が現実的かもしれません。

今後の展望

Y11編成の退役は、山形地区の交流電車更新の第一歩であり、川崎車両での新形式製造と合わせて、今後数年で大きな動きが予想されます。VVVF非搭載車の置き換え、SiCインバータ搭載車の導入、さらには地域輸送の再編成など、注目すべきポイントは多岐にわたります。719系5000番台の後継について以前記事にしていました。

719 Series 5000 Subseries Y11 Set Withdrawn and Transferred for Scrap: Signs of New Train Models and the Fate of the 701 Series N5001 Set

On September 10, 2025, JR East’s AC electric train 719 Series 5000 subseries Y11 set was transferred from Yamagata to Shinjo for scrapping. After arriving in Shinjo, dismantling work began, and removal of components such as the pantograph and front light covers has been confirmed. Having served for about 34 years since its manufacture in 1991, the retirement of the Y11 set signals a full-scale start to rolling stock renewal in the Yamagata area.

Details of the Scrap Transfer and Local Situation

The Y11 set was a standard-gauge AC train mainly operated on the Yamagata Line, featuring a step-less structure and non-VVVF control—specifications that are becoming outdated in light of current vehicle replacement policies. Upon arrival in Shinjo, the pantograph on the roof was removed and some front-end equipment was taken off, suggesting that dismantling will proceed further in the near future.

Signs of New Train Models: Sightings at Kawasaki Heavy Industries

Coinciding with the withdrawal of the Y11 set, a new train body—believed to be AC or dual AC/DC—was spotted at Kawasaki Heavy Industries. On social media, speculation is growing that this could be the successor to the 719 Series 5000 subseries.

Observed features of the new train body include:

l   Straight car body, three doors, single cab

l   Front end resembles the “DECMO face” seen on HB-E220 and GV-E400 series

l   Roof equipment mounting, possibly for dual AC/DC compatibility

l   Safety camera holes on the side, two windows between doors

l   No windows at car ends (possibly for restroom installation)

These characteristics suggest it is intended not for Hokkaido, but for the Tohoku region, especially for replacement on the Yamagata and Akita lines. There is speculation it could debut as an AC version of the E129 series or a new subseries of the E721 series (such as E723).

Possible Transfer of 701 Series 5000 Subseries N5001 Set

Following the scrapping of the Y11 set, some have speculated that the 701 Series 5000 subseries N5001 set may be transferred to Yamagata. The N5001 set is a VVVF-controlled AC train operating in the Akita area, and since technically it could operate on the standard-gauge section of the Yamagata Line, it has drawn attention as a potential short-term substitute.

However, there has been no official announcement of such a transfer, and with new train production underway at Kawasaki Heavy Industries, any transfer of the N5001 set may be temporary or may not happen at all. More realistically, new trains could be introduced in the Akita area, and 701 Series units could be cascaded to Yamagata as replacements.

Outlook for the Future

The retirement of the Y11 set marks the first step in updating AC trains in the Yamagata area. Alongside new train production at Kawasaki Heavy Industries, significant changes are expected over the next few years, including the replacement of non-VVVF trains, the introduction of vehicles equipped with SiC inverters, and even a reorganization of local transport. There is much to watch in the coming years regarding the successor to the 719 Series 5000 subseries, which was discussed in previous articles.

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